Concertul Virtuoso la Ateneul Roman
Concertul Virtuoso este un omagiu adus lui Dimitrie Cantemir și va avea loc pe data de 2 martie 2019, ora 19:00, la Ateneul Român. Concertul reprezintă o interpretare a lucrărilor muzicale ale lui Dimitrie Cantemir, adaptate de compozitorul Cengiz Onural pentru orchestră și instrumente orientale, cu participarea orchestrei simfonice a Filarmonicii “George Enescu” și a grupului vocal de muzică bizantină “Anton Pann”, dirijor Christian Badea.
VIRTUOSO este un proiect cultural dezvoltat de Logo și implementat de TotalSoft.
“Virtuoso” este un proiect cultural internațional, dezvoltat de Logo, cel mai mare furnizor independent de software din regiune, și implementat în România de către TotalSoft, subsidiara locală a Logo. Proiectul este construit în jurul personalității muzicale a lui Dimitrie Cantemir, în calitatea sa de personalitate internațională, care a creat legături istorice între diverse culturi. “Virtuoso” propune operele muzicale ale lui Dimitrie Cantemir în România, adaptate și reinterpretate pentru orchestră, în compoziția lui Cengiz Onural, pentru prima dată în istorie.
Tugrul Tekbulut, Fondator Logo: “Inovația face parte din ADN-ul nostru și este o calitate ce l-a caracterizat pe Dimitrie Cantemir, un virtuos ce a excelat în numeroase domenii. Un savant român erudit, precum și părintele muzicii turce, Dimitrie Cantemir a călătorit în toată regiunea, creând relații diplomatice și culturale între multe țări și mulți oameni, făcând astfel istorie. Acest proiect este modul nostru de a consolida legăturile și sinergia dintre România și Turcia, pe care Cantemir le-a creat cu secole în urmă”.
Conform definiției, a fi un virtuoso se referă la a poseda abilități deosebite într-un anumit domeniu, de obicei artă sau muzică. În sensul său extins, reprezintă o emblemă a excelenței, ce încorporează meșteșug, talent, viziune și inovație, trăsături pe care Logo își propune să-și construiască și să-și consolideze strategia și poziția internațională, împreună cu subsidiara sa locală, TotalSoft.
Grupul vocal de muzică bizantină “Anton Pann” a luat ființă în 2003, la inițiativa lui Constantin Răileanu, fiind alcătuit din studenți ai Universității Naționale de Muzică din București și ai Facultății de Teologie Ortodoxă din București. Scopul declarat al acestui grup este acela de reconectare a tinerei generații de psalți cu tradiția muzicală ecclesiastică din secolul al XIX-lea și a fructificării tezaurului muzical manuscript din bibliotecile românești.
Cengiz Onural – Aranjament muzical şi compoziţie
Cengiz Onural s-a născut în 1961, în Istanbul, Turcia. A absolvit Universitatea Boğaziçi din Istanbul în 1984, ca inginer mecanic, iar în 1987 a obținut o diplomă de masterat la Universitatea Tehnică din Istanbul. Până în 1996, a lucrat ca inginer, în paralel cu cariera sa muzicală. În perioada 1985 – 1997 a făcut parte din trupa Yeni Türkü, contribuind la 9 albume.
Volumul “Dimitrie Cantemir – teoretician și compozitor de muzică turcă”, de Eugenia Popescu-Judetz
Vizând consolidarea relațiilor culturale și istorice dintre Turcia și România, Logo și TotalSoft au facilitat în toamna anului trecut publicarea cărții Dimitrie Cantemir – teoretician și compozitor de muzică turcă, de Eugenia Popescu-Judetz, în parteneriat cu Editura Curtea Veche.
Etnomuzicolog și istoric al artei, Eugenia Popescu-Judetz a publicat de-a lungul vieții o serie de monografii și eseuri despre muzica turcă și folclorul românesc. Cartea „Dimitrie Cantemir – teoretician și compozitor de muzică turcă”, pe care Logo și TotalSoft au adus-o pentru prima dată și în România, a fost publicată inițial în anul 1999, exclusiv în limba turcă și engleză. Cartea reprezintă un omagiu adus contribuției lui Dimitrie Cantemir în muzică, o latură mai puțin cunoscută la nivel autohton a acestuia.
Tugrul Tekbulut, Președinte Logo: “Lider în Turcia și România (prin subsidiara locală TotalSoft), Logo își propune să devină o putere regională de tehnologie și business software. Dimitrie Cantemir încorporează sinergiile pe care dorim le creăm între cele două țări și suntem onorați să aducem această biografie muzicală comprehensivă pentru prima dată în România. Am convingerea că efortul nostru aduce și un omagiu scriitoarei Eugenia Popescu-Judetz, vieții și contribuției sale valoroase la culturile română, turcă și balcanică”.
Dimitrie Cantemir (1673-1723), domn al Moldovei, virtuoso de talie europeană
În timp ce românii îl cunosc mai mult pentru activitățile sale politice, filosofice, teologice, geografice și literare, Dimitrie Cantemir a fost, totodată, cea mai importantă figură a culturii muzicale din sud-estul european din secolele XVIII-XIX. Polimat și poliglot, Dimitrie Cantemir a realizat primul tratat științific al muzicii laice din vremea sa și a lăsat posterității cea mai bogată colecție de opere muzicale (351, compoziții proprii și ale diferiților autori, începând cu sec. XV). Cărturar și erudit de origine română, Dimitrie Cantemir a petrecut 22 de ani în Istanbul, timp în care a scris 40 de compoziții turce și a fost curatorul a 350 de piese instrumentale tradiționale, pe care le-a publicat pentru prima dată într-o notație muzicală. Mai mult, polimat și poliglot, Dimitrie Cantemir a fost una dintre cele mai interesante personalități de la sfârșitul secolului al XVII-lea și începutul secolului al XVIII-lea, aducând o contribuție semnificativă atât culturii României, cât și a Turciei. Dincolo tezaurul pe care l-a colecționat, Dimitrie Cantemir oferă informații importante despre stil, act componistic, interpretare și principii de realizare și funcționare a modurilor muzicale din vremea sa și din tradiție.
Program Concert
Goshawk Nest (part 1) & Goshawk Flight (part 2)
Primele două lucrări sunt semnate de compozitorul Cengiz Onural și simbolizează istoria companiei Logo, începuturile și, respectiv, maturitatea.
Bogdan Dance
Această temă muzicală aduce un omagiu lui Bogdan I, întemeietorul țării Moldovei.
Buselik Peşrev
Buselik Peşrev este una dintre lucrările lui Cantemir cel mai des abordate în prezent. „Peșrev” este o formă muzicală interpretată la începutul unei secvențe de lucrări, în cadrul aceluiași „makam” (mod). Este o piesă instrumentală, lucru rar întâlnit, dat fiind ca repertoriul muzicii clasice otomane este cu preponderență muzică vocală.
Sipihr Peşrev
Modul Sipihr are note neobișnuite ce apar din intervale inegale de muzică orientală. Acest lucru aduce dificultăți în termeni de armonie și în interpretare pentru o orchestră simfonică. Aceasta este o problemă străveche a muzicii orientale, ce a rămas nerezolvată chiar și în ziua de azi. Cu această piesă, compozitorul Cengiz Onural încearcă să propună câteva soluții în acest sens.
Büzürk
Büzürk este o compoziție a lui Dimitrie Cantemir pe care compozitorul Cengiz Onural a adaptat-o pentru orchestră, din dorința de a putea fi interpretată și fără instrumente orientale.
The Spirit of 1700
Această piesă muzicală este o incursiune în epoca lui Dimitrie Cantemir, care a fost contemporan cu Johann Sebastian Bach (1685-1750) și Antonio Vivaldi (1678-1741). Pentru realizarea ei, compozitorul a configurat, în Re Major, o parte din Concertul Brandenburgic nr. 5 al lui Bach, părțile Largo din Anotimpurile lui Vivaldi, și Rast Peşrev al lui Dimitrie Cantemir.
Bestenigar
Modul Bestenigar s-a schimbat complet de-a lungul anilor. Lucrarea de față oferă o perspectivă asupra formei originale, la care compozitorul a adăugat o parte corală, fără a altera spiritul muzicii lui Cantemir. Totodată, compozitorul a ales versuri “terennüm” pentru cor. În muzica orientală această metodă presupune a introduce versuri, aparent fără sens, dar totuși coerente din punct de vedere muzical, pentru a putea implica vocea umană.
Muhayyer
Dimitrie Cantemir are două lucrări scrise în modul Muhayyer. Ambele au idei originale diferite, în mișcări diferite, pe care compozitorul Cengiz Onural le reinterpretează în notă proprie. Versurile pentru cor au fost adăugate printr-o metodă tradițională (deși rară), care presupune interpretarea literară a notelor și structurilor melodice. Drept urmare, versurile descriu ceea ce este cântat sau pot fi considerate “terennüm”, cuvinte muzicale fără semnificație.
Sirto Fengari Bucharest
Sirto este o muzică de dans în Anatolia, Grecia și Balcani, interpretată de obicei la nunți sau alte sărbători. Este o muzică festivă, iar în acest caz este un final pozitiv și luminos al concertului omagial dedicat lui Dimitrie Cantemir.
CHRISTIAN BADEA – Symphony and Opera Conductor
Christian Badea has received exceptional acclaim throughout his worldwide career, which encompasses prestigious engagements in the foremost concert halls and opera theaters on all the continents.
At the Metropolitan Opera in New York he conducted over 160 performances in a wide variety of repertoire, including many of the MET international broadcasts.
Among the opera theaters where Christian Badea was invited multiple times, are the Wiener Staatsoper , the Royal Opera House of Covent Garden in London, the Bayerische Staatsoper in Munich, the Sydney Opera, the Grand Theatre in Geneva, the Theatre Royal de La Monnaie in Brussels, the Netherlands Opera in Amsterdam, the Royal Opera theaters in Copenhagen and Stockholm, the Oslo Opera, the Teatro Regio in Torino and the Teatro Comunale in Bologna, the Opera National de Lyon and in North America – the opera companies of Houston, Dallas, Toronto, Montreal and Detroit.
Christian Badea has collaborated with most of the important singers of the last 30 years – such as Placido Domingo, Luciano Pavarotti, Alfredo Krauss, Mirella Freni, Christa Ludwig, Giuseppe Giaccomini, Bryn Terfel, Renee Fleming, Thomas Hampson, Leo Nucci, Stefan Vinke , Natalie Dessay, Rolando Vilazon, among many others and with important stage directors such as Franco Zeffirelli, Werner Herzog, Bruce Beresford, Stefan Herheim, John Cox, David Pountney and Keith Warner, to name just a few.
Equally dividing his time between symphony and opera conductIng, Christian Badea has appeared as a frequent guest with important orchestras in concert halls such as Carnegie Hall, Concertgebouw, Suntory Hall or Salle Pleyel in Paris.
Christian Badea was a guest of such orchestras as the Royal Philharmonic and the BBC Symphony in London, the Santa Cecilia Orchestra in Rome, the Sankt Petersburg Philharmonic in Russia, the National Orchestra of Spain, the Orchestre Philharmonique in Paris, the Czech Philharmonic, the Tokyo Philharmonic and many others, collaborating with major artists as Leonard Bernstein, Mstislav Rostropovich, YoYo Ma, Yefim Bronfman, Shlomo Mintz, Midori, Cho Liang Lin, Mitsuko Uchida, Mischa Maisky, Viktor Tretyakov and many others.
His discography includes the Saint Saens Symphony no.3 with the Royal Philharmonic on the Telarc label, award winning recordings of symphonies of American composers Roger Sessions and Peter Mennin, as well as a live recording of Samuel Barber’s opera Antony and Cleopatra, which won a Grammy Award.
Christian Badea received his initial training as a violinist and he studied conducting in Brussels and at the Mozarteum in Salzburg with Herbert von Karajan. He graduated from the Juilliard School. One of his most important mentors in New York was Leonard Bernstein.
In 2012 Christian Badea became the Principal Conductor of the Bucharest “George Enescu” Philharmonic and in the same year he established the Romanian Foundation for Excellence in Music, dedicated to creating international artistic projects of the highest artistic value and helping the development of the best young musicians from Romania and other European countries. .
Among the projects realized by the Foundation are the Sibiu- Hermannstadt International Music Festival , the “The Parsifal Project “, presented in 2015 and in 2016 at the Romanian Athenaeum and the “Great Concerts of the Romanian Centennial” cycle , in collaboration with the “George Enescu” Philharmonic, in 2018.
His recent debut with “Andrea Chenier” at the Teatro Colon in Buenos Aires, was a great success and he was immediately invited to return in 2019 for a production of “Turandot”. His artistic partnership with the Sydney Opera started in 2011, will continue well into 2020 and he will be returning for concerts in Spain and to the George Enescu Festival in Bucharest, conducting the Sankt Petersburg Philharmonic with Vadim Repin as soloist.