Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala muzicala, cu durata de doi ani, in parteneriat cu Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti.
Trimestrul I: Simfonia Romantica (7 cursuri)
Istoric si reprezentanti. Structura simfoniei, de la tipul cvadripartit la cel pentapartit. Caracteristicile partilor simfoniei, de la forma de sonata la cea de lied bipartit sau tripartit, la forma de menuet sau scherzo, la tema cu variatiuni sau rondo, pana la forme caleidoscopice. Intre muzica pura si simfonia programatica, comparatii, asemanari si deosebiri. Tipuri de limbaje armonice, de la cel tonal la cel modal. Componenta aparatului orchestral in simfonia romantica, tipuri de orchestratii. Stil si limbaj in simfonia romantica.
Studii de caz:
- Johannes Brahms – Simfoniile a III-a si a IV-a
Dramaturgia si arhitectonica simfonica beethoveniana este reasezata intr-o retorica noua, muzica pura fiind in primul plan al preocuparilor compozitorului; Elementele constitutive ale simfoniei; Aparatul orchestral, structura tematica si formele abordate. - Anton Bruckner – Simfonia a VII-a si Gustav Mahler – Simfonia a V-a
Diferente intre simfonismul brahmsian si cel brucknerian; Trasaturi clasice prin limpezimea si ordonarea limbajului muzical, sobrietatea continutului si soliditatea arhitecturilor, dar si prin densele dezvoltari tematice; Travaliul orchestral in viziunile lui Bruckner si Mahler; Constituirea temelor bruckneriene in maniera leitmotivului wagnerian. - Piotr Ilici Ceaikovski – Simfoniile a V-a si a VI-a.
Aparitia „scolilor nationale” si influenta culturilor muzicale apusene – doua componente pe care se asaza muzica lui Ceaikovski; Forta constructiei muzical-filosofice in simfonia compozitorului rus; Tematica fundamentala: destinul uman, lupta omului pentru dominarea acestuia si esecul final; Structura si caracteristicile simfoniilor lui Ceaikovski. - Antonin Dvorak – Simfonia a IX-a si Hector Berlioz – Simfonia Fantastica
Simfoniile lui Berlioz si Dvorak, etalon al muzicii programatice; Estetica simfoniei programatice; „Grandiosul” si „pitorescul” in simfonismul lui Berlioz; Structura si caracteristicile simfoniilor lui Dvorak si Berlioz; Leitmotivul dragostei in Simfonia Fantastica; Dezvoltarea mijloacelor de exprimare si imbogatirea paletei orchestrale.
Trimestrul al II-lea: Opera Romantica si Verista
(7 cursuri)
Istoric, de la drama per musica in opera seria, la drama giocoso, melodramma, opera buffa, singspiel, sau musicalische drama; Teatrul liric in epoca romantica; Reprezentanti si tipuri de opere; Structura spectacolului liric; Caracteristicile partilor componente: uvertura sau preludiu, coruri, arii, balete; Tipurile de voci, evolutia si importanta acestora in economia operei; Stil si interpretare in opera romantica; Retorica muzicii wagneriene; Estetica melodiei infinite vs. estetica numerelor inchise.
Studii de caz:
- Giussepe Verdi – Operele Aida si Traviata
Verdi, cel mai popular compozitor de opera; Estetica operei verdiene; Structura operelor Traviata si Aida; Tipologii de voci folosite; Formele muzicale din operele verdiene; Importanta libretului in realizarea lucrarilor; Rolul orchestrei in lucrarile lirice ale compozitorului italian. - Georges Bizet – Opera Carmen
Carmen, cea mai populara opera din istorie; Particularitati stilistice ale operei franceze; Structuri si forme in opera Carmen; Arii, duete si coruri, importanta acestora in economia lucrarii; Dinamica actiunii operei; Caracteristici ale vocalitatii in opera lui Bizet. - Richard Wagner – Operele Aurul Rinului si Tristan si Isolda
Wagner – un caz aparte in literatura muzicala universala; Estetica wagneriana; Particularitati stilistice ale operei wagneriene; Teatrul de la Bayreuth; Diferente semnificative dintre Tristan si Isolda sau Aurul Rinului si alte lucrari similare, contemporane cu ele; Profilul vocilor wagneriene; Melodia infinita. - Giaccomo Puccini – Operele Madama Butterfly si Turandot
Intre Romantism si Verism; Stilistica muzicii veriste; Particularitati ale operei lui Puccini; Retorica muzicala in creatiile compozitorului italian; Structura lucrarilor, forme si arhitecturi sonore; Tipuri de voci si dialogul acestora cu orchestra.
Trimestrul al III-lea: Concertul Instrumental Romantic (8 cursuri)
Istoric si reprezentanti; De la concertul monopartit la cel tripartit; Arhitecturi ale concertului instrumental romantic, tipuri si forme ale acestuia; Dezvoltarea tehnicii instrumentale si cresterea complexitatii dialogului solist-orchestra; Cadentele si evolutia lor in cadrul genului; Simfonizarea concertului romantic; Stil si interpretare in epoca contemporana.
Studii de caz:
- Niccolo Paganini – Concertul pentru vioara si orchestra nr. 1 si Edward Grieg – Concertul pentru pian si orchestra.
Particularitati stilistice ale concertului instrumental romantic; Caracteristici interpretative; Relatia solist-orchestra in cadrul concertului romantic; Structuri si forme in concertele lui Paganini si Grieg; Interpretari comparate. - Johannes Brahms – Concertul pentru viora si orchestra si Concertul pentru pian si orchestra nr. 2.
Concertul instrumental in viziunea lui Brahms; Particularitati interpretative si de constructie in creatia concertanta brahmsiana; Structura si formele abordate in lucrarile compozitorului german; Simfonizarea discursului solistic. - Frederic Chopin – Concertul pentru pian si orchestra nr. 1 si Piotr Ilici Ceaikovski – Concertul pentru pian si orchestra nr. 1.
Poezie vs. monumentalitate in creatiile concertante de Chopin si Ceaikovski; Particularitati stilistice ale concertelor celor doi compozitori; Caracteristici interpretative si calitati necesare solistului interpret; Detalii de constructie si structura ale lucrarilor. - Serghei Rachmaninov – Concertele pentru pian si orchestra nr. 2 si 3.
Concertele pentru pian si orchestra ale lui Rachmaninov – sinteza a epocii romantice; Stil si limbaj in muzica lui Rachmaninov; Particularitati armonice ale creatiilor lui Rachmaninov; Interpretarea lucrarilor concertante rachmaninoviene; Colaborarea solist-orchestra in economia concertelor compozitorului rus.
***
Toate lucrarile vor fi audiate pe fragmente ample, semnificative, apoi vor fi explicate si analizate din punct de vedere al arhitecturii compozitionale, stilistic si interpretativ.
… acesta este Programul cu tematica detaliata a cursului
Societatea Muzicala organizeaza un curs de cultura generala muzicala, in parteneriat cu Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti.
Participanti: absolventii Cursului de an I si alti participanti cu o cultura generala muzicala deja formata.
Durata: 1 an, octombrie 2018 – iunie 2019, 22 de cursuri grupate in 3 trimestre, cursuri de cate 2 ore fiecare, in zilele de Luni, de la ora 19:00
Profesori: directorul de curs si lectorul principal este Conf. Dr. Dragos Calin. Titular de curs pentru disciplinele Arte integrate si Estetica muzicala, preda Didactica educatiei muzicale, Muzicologie, Citire de partituri si Practica pedagogica la Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, este pianist si critic de arta muzicala. Pentru anumite cursuri pot fi lectori si cativa invitati speciali, in functie de tematica, de regula personalitati recunoscute in domeniul respectiv.
Locurile de desfasurare: vor fi anuntate in curand
Pret: 1,500 de lei / trimestru sau 4,000 de lei pentru intregul curs; pentru plata va rugam sa urmati instructiunile din sectiunea Contract curs (click)
Inscrieri: cursuri@societateamuzicala.ro
Save
Save
Save
Save
Referinte
Conf. Dr. Dragos Calin si-a desfasurat activitatea stiintifica si pedagogica in cadrul Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti, unde, de-a lungul timpului, a predat cursuri de Di...
Conf. Dr. Dragos Calin si-a desfasurat activitatea stiintifica si pedagogica in cadrul Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti, unde, de-a lungul timpului, a predat cursuri de Didactica Educatiei Muzicale, Arte Integrate, Muzicologie, Istoria muzicii sau Estetica, dar si la Carleton University din Ottawa – Canada, unde a predat cativa ani cursuri de pian. Totodata, este Director al Departamentului pentru Pregatirea Personalului Didactic al Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti si coordonator al mai multor Programe si Proiecte Culturale, desfasurate in parteneriat cu Ministerul Culturii si Ministerul Invatamantului. De asemenea, este expert A.R.A.C.I.S. pentru invatamant universitar.
Nascut in Bucuresti, Romania, in 1971, Dragos Calin incepe studiul muzicii si al pianului la varsta de 4 ani cu profesoara Mira Ghisoiu. In anul 1977 Dragos Calin este admis la Liceul de Muzica “George Enescu” din Bucuresti, unde studiaza muzica sub indrumarea unor profesori eminenti precum: Constantin Nitu, Viorica Platon, Erna Glant, Andrei Podlacha, Ana-Motora Ionescu s.a. Aceasta perioada aduce cu sine primele premii nationale si internationale: Premiul I la concursurile de interpretare pianistica: Citta di Stresa – Italia, Hariclee Darclee– Romania, Citta di Marsalla – Italia, Concursul National de Interpretare a Muzicii Romantice, Concursul National al Liceelor de muzica etc.
In anul 1991 este admis la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, facultatea de “Interpretare muzicala” – sectia pian, unde lucreaza sub indrumarea marilor pianisti si profesori Aurora Ienei, Dana Borsan si Viniciu Moroianu. In paralel, Dragos Calin incepe cursurile de dirijat-orchestra si forme muzicale cu maestrul Constantin Bugeanu, unul dintre cei mai reputati pedagogi europeni in domeniu. Perfectionarea pianistica o desavarseste cu pianista Maria Fottino, personalitate proeminenta a muzicii internationale.
Inca din perioada studentiei, Dragos Calin incepe sa fie o prezenta des intalnita pe programele filarmonicilor, cu recitaluri si concerte sustinute in tara dar si in Olanda, Spania, Austria, Italia. Totodata el debuteaza in activitatea pedagogica, predand pianul la Liceul de Muzica “G. Enescu”, din anul 1991.
Dupa absolvirea Facultatii de Interpretare (1996), Dragos Calin isi continua cariera didactica la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, ca Preparator si apoi Asistent Universitar. Este invitat sa faca parte din asociatia muzicala Gesellschaft Fur Musiktheater din Viena, Austria. De asemenea este numit Artistic Adviser la PRO ARTE – Viena, Austria.
In paralel cu acestea, Dragos Calin continua cercetarea muzicala si, incepand din 1995, urmeaza cursurile celei de-a doua facultati, aceea de Muzicologie din cadrul aceleiasi UNMB. Aici isi perfectioneaza cunostintele muzicale sub indrumarea profesorului si muzicologului Grigore Constantinescu, dar si a altor mari personalitati muzicale si reputati profesori precum: Vasile Iliut, Dan Buciu, Teodor Tutuianu, Alexandru Leahu, Dan Dediu, Veturia Dimoftache, Irina Odagescu, Dinu Ciocan, Gheorghe Oprea, Mihai Cosma sau Cristina Radulescu-Pascu.
In anul 1999, Dragos Calin absolva si Facultatea de Muzicologie cu medie maxima (10) si se inscrie la Doctorat cu proiectul, “Univers Muzical Shakespearian”, sub indrumarea Prof. univ. dr. Alexandru Leahu.
Continua sa sustina concerte si recitaluri atat in tara cat si in strainatate, publica prima carte, “Muzica pentru Shakespeare” si, in paralel, preda pianul, estetica si istoria muzicii la UNMB.
In 2001 Dragos Calin sustine Teza de Doctorat in urma careia primeste titlul de Doctor in Muzica si Muzicologie. Intre anii 2001 si 2004, Dragos Calin este profesor asociat al Facultatii de Muzica al Carleton University din Ottawa, Canada, unde preda analiza muzicala si pianul. Este, de asemenea, admis in Ontario Registering Music Teacher Association (ORMTA) devenind Registered Music Teacher. In aceasta perioada sustine mai multe recitaluri si concerte in diverse orase canadiene, castiga numeroase premii cu studentii pe care ii pregateste si este invitat sa sustina cursuri de master-class. In anul 2002, in calitate de pianist, castiga Kiwanis Festival, cel mai mare concurs de interpretare din Canada, iar in anul 2004 publica, tot in Canada, cartea Univers Muzical Shakesperian.
Din toamna anului 2004, Dragos Calin revine in Romania ca profesor al Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti unde preda pianul si estetica muzicala, fiind si corepetitor al catedrei de Dirijat.
In anul 2005, Dragos Calin este numit in functia de secretar executiv al Asociatiei “Dan Constantinescu”, entitate culturala de promovare si sustinere a proiectelor si manifestarilor muzicale. In aceasta calitate, in 2006, initiaza programul cultural “Fundamentarea unei estetici muzicale romanesti”, proiect care, condus de Dragos Calin, castiga finantarea Ministerului Culturii din Romania si se finalizeaza cu volumul Estetica muzicala, un alt fel de manual, carte ce are printre autori personalitati de prestigiu ale muzicologiei romanesti.
Din 2006, Dragos Calin este Director Adjunct al Departamentului de Pregatire a Personalului Didactic (D.P.P.D.), activand ca Lector universitar in cadrul catedrei de Teorie Muzicală şi Ştiinţe pedagogice, unde preda Didactica educatiei muzicale, Estetica muzicala, Citire de partituri si Practica pedagogica.
Incepand cu anul 2012, Dragos Calin este numit Director al Departamentului de Pregatire a Personalului Didactic (D.P.P.D.), post pe care il ocupa si in prezent. In acelasi timp este bursier al Musical Institute for Doctoral Studies (MIDAS) pentru studii postdoctorale, pe care le absolva in iunie 2012.
Dragos Calin coordoneaza mai multe proiecte culturale finantate de Ministerul Culturii, publica cateva volume de carte si partituri, precum si numeroase studii si articole in reviste de specialitate. Este organizator al mai multor Simpozioane nationale si internationale, coordonator stiintific de lucrari metodice ale foarte multor profesori, presedinte si membru in mai multe jurii de concursuri. In anul 2015 este numit Director Executiv al Concursului National de Interpretare si Critica Muzicologica “Mihail Jora”.
In prezent, Dragos Calin este Conferentiar universitar la UNMB, membru al International Musicological Society si expert ARACIS pentru Invatamantul Superior.
***
Cursurile de Educație Muzicală organizate de Societatea Muzicală vin să acopere un gol în oferta educațională contemporană din România. Fiind un limbaj specific, complet diferit de celelalte, muzica înseamnă cu mult mai mult decât își imaginează majoritatea și este imposibil de descifrat și de înțeles în lipsa unei îndrumări de specialitate, care să ofere cunoaștere. Și, pentru că nu ai cum să iubești ceea ce nu cunoști, în ultimii ani, cursurile de Educație Muzicală au provocat o adevărată revelație pentru cei ce le-au urmat, mulți descoperindu-și pasiuni și noi preocupări legate de arta sunetelor, devenind melomani pasionați și chiar compozitori, așa cum este cazul fostului nostru cursant Dan Popescu, antreprenor de succes și, de curând, autor al unui CD cu muzică cultă. Realizând calitățile și frumusețea muzicii clasice, dar, mai cu seamă, întelegând limbajul, caracteristicile și contribuția la dezvoltarea spiritului, absolvenții cursurilor noastre au devenit ei înșiși promotori ai muzicii culte, și-au îndrumat copiii, prietenii și cunoștințele spre studiul acesteia, îndrăgostiți de o artă pe care până atunci nu o înțelegeau și la care nu aveau acces. Pe de altă parte, în momentul în care am fost solicitat să susțin aceste cursuri și mi s-a spus că ele se adresează oamenilor de business, din zona multinaționalelor, prima reacție a fost perplexitatea, urmată de o mare neîncredere în interesul pe care muzica clasică ar putea să îl stârnească în rândul acestor oameni. Despre Bach și Chopin la Resurse Umane? Despre rolul dirijorului în orchestra simfonică la departamentul de marketing al nu știu cărei bănci? Ei bine, DA ! Și uimirea a fost cu atât mai mare cu cât am descoperit o mare sete de cunoaștere, oameni a căror dragoste pentru cultură și arta în general, pentru muzică – în special – este enormă, persoane extrem de sensibile, receptive și pline de pasiune, oameni care, după cum mi-au destăinuit apoi, au dorit dintotdeauna să cunoască, să stie, să înțeleagă această lume a muzicii, dar nu au știut cum și nu au avut unde! Oameni de care și eu, coordonatorul cursului, m-am legat sufletește, pe care îi apreciez enorm și pentru care am un respect cu totul deosebit! (Conf. Dr. Dragos Calin, iulie 2018)