Societatea Muzicala organizeaza un curs de arta universala: „Marile capodopere ale umanitatii”. Este un curs intensiv si concentrat, cu durata de doua trimestre, de nivel academic.
Trimestrul I – Arta pe care o privim (7 cursuri)
Cucuteni – Hora de la Frumusica, Muzeul de Istorie, Piatra Neamt (ansamblu din lut modelat). Punctul de plecare in preistorie este provocator, prin cultura Cucuteni, pentru ca in ciuda perfectiunii ceramicii si a expresivitatii aiuritoare a figurinelor, limita intelegerii si a apropierii noastre e data nu de nestiinta privind rolul cultic si ritual al respectivelor piese de ceramica, ci de mutenia lor psihologica totala, de lipsa lor de individualitate, perfect camuflata de ceea ce acum am numi „designul” lor inovator.
Antichitate
- Nefertiti si Akthenaton (altar familial, altorelief, calcar), Portretul lui Nefertiti (bust: calcar si stuc, pictat), Neues Museum, Berlin
- Victoria din Samothrace (marmura, partial cu elemente reconstituite recent), Louvre, Paris
- Colier din tezaurul dacic de aur de la Hinova (MH), Muzeul National de Istorie, Bucuresti
Evul Mediu
- Maestrul din Trebon, Invierea (din tripticul Trebon, tempera pe lemn), St. Agnes/Galeria Nationala Praga
- Hieronymus Bosch, Gradina Deliciilor (triptic, ulei pe lemn), Prado, Madrid
- Jan van Eyck, Altarul Mielului Mistic (poliptic, ulei pe lemn), catedrala Sf. Bavo, Ghent
- Matthias Grünewald, Altarul din Issenheim (poliptic, ulei pe lemn), Muzeul Unterlinden, Colmar
- Pieter Bruegel, Caderea lui Icar (ulei pe pinza), Muzeul de Arta, Bruxelles
Renastere si post-renastere
- Tizian/Giorgione, Concert campestru, Louvre, Paris
- Rafael, Portretul lui Baldasare Castiglione (ulei pe pinza), Louvre, Paris
- Tintoretto, Suzana si batrinii (ulei pe pinza), Kunsthistorisches, Wien
- Caravaggio, Ghicitoarea (ulei pe pinza), ambele variante (Pinacoteca Capitolina, Roma si Louvre, Paris)
- El Greco, Logodna Fecioarei (ulei pe pinza), MNAR Bucuresti
Baroc, manierism, rococo, clasicism
- Agnolo Bronzino, Venus (ulei pe pinza), National Gallery, Londra
- Velazquez, Las Meninas (ulei pe pinza), Prado, Madrid
- Rubens, Autoportret (ulei pe pinza, circa 1638), Kunsthistorisches Museum, Wien si Portretul sotiei, Helena Fourment (ulei pe pinza, circa 1638), Gulbenkian Foundation, Lisabona
- Vermeer, Portret de fata (ulei pe pinza), Metropolitan Museum, New York
- Rembrandt, Lectia de anatomie a doctorului Tulp (ulei pe pinza), Mauritshuis, Haga
- Watteau, Le faux-pas (ulei pe pinza), Louvre, Paris si Leaganul (ulei pe pinza), Sinebrychoff Collection, Helsinki
- JAD Ingres, Portretul drei Riviere (ulei pe pinza), Louvre, Paris
Romantism
- Caspar David Friedrich, Calugarul si marea (ulei pe pinza), Minastirea din padurea de stejari (ulei pe pinza), Berlin Charlottenburg
- Delacroix, Moartea lui Sardanapal (ulei pe pinza), Louvre, Paris
- Géricault, Pluta Meduzei (ulei pe pinza), Louvre, Paris
- JMW Turner, Rain, steam, and speed (ulei pe pinza), National Gallery, London
Trimestrul al II-lea – Arta care ne priveste (7 cursuri)
- Courbet, Atelierul (ulei pe pinza) si Originea lumii (ulei pe pinza), Musée d’Orsay, Paris
- Manet, Olympia (ulei pe pinza) si , Musée d”Orsay, Paris
- Cézanne, Portret de fetita, Muzeul Zambaccian, Bucuresti
- Monet, Nuferii (ulei pe pinza transpusa pe perete), Orangerie, Paris
- Seurat, Scaldatori la Asnieres (ulei pe pinza), National Gallery, London
- L. Kirchner, Doua femei pe strada (ulei pe pinza), K20, Düsseldorf
- Picasso, Domnisoarele din Avignon (ulei pe pinza), MoMA, New York
- Matisse, Atelierul rosu (ulei pe pinza), MoMA, New York
- Brancusi, Coloana Infinita (fonta placata), Tirgu-Jiu
Avangarda
- Tristan Tzara, Manifestul Dada 1918 (text, publicistica), Zürich
- Marcel Duchamp, Fountain (portelan, ready-made (copie)),MoMA, New York
- Piet Mondrian, Compozitie cu doua linii (ulei pe pinza), Stedelijk Museum, Amsterdam
Contemporani
- Andrei Cadere, Baston colorat (rondele de lemn vopsit), Centrul Pompidou, Paris
- Lawrence Weiner, A fripon et demi, Galeria Yvon Lambert, Paris (inscriptie, arta conceptuala)
- Gerhard Richter, Ema/Nud coborind o scara (ulei pe pinza), Muzeul Ludwig, Köln
- Marina Abramovic/Ulay, Light/Dark (1977) si The Artist is present (2010), performance
- Jeff Wall, Picture for Women (lightbox), Centre Pompidou, Paris
- James Turrell, Ganzfeld APANI (light-design environment), Bienala de la Venetia 2011
- Bill Viola, Quintett of the Astonished (film video), K21, Düsseldorf
- Damien Hirst, A Thousand Years (instalatie), Hamburger Bahnhof, Berlin
- Cindy Sherman, Untitled Film Stills (foto-performance) , MoMA New York
- Martin Creed, Mothers (instalatie de expozitie, eveniment), Hauser&Wirth, London.
… acesta este programul cu tematica detaliata a cursului pentru Anul I
Participanti: o grupa de 10-15 studenti
Durata: doua trimestre, ianuarie – mai 2019, 14 cursuri de cate 2 ore fiecare, duminica 11:00 – 13:00h
Profesorul: Erwin Kessler (1967) este istoric de arta si filosof roman, cercetator stiintific la Institutul de Filosofie al Academiei Romane si expert in arte vizuale la Institutul Cultural Roman, critic de arta la Revista 22 si director al MARe/ Muzeul de Arta Recenta, Bucuresti.
A facut studii de filosofie si de istoria artei la Bucuresti, Praga, Paris si Maastricht, cu studii doctorale la École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris, si este specializat in arta moderna si contemporana din Romania, istoria si estetica artei moderne universale.
Erwin Kessler este Profesor asociat de istoria artei si estetica la Centrul de Excelenta in Studiul Imaginii (CESI) (Istoria picturii moderne in Romania si Arta video).
Locurile de desfasurare: acesta este un curs itinerant; o parte din cursuri vor fi tinute la Facultatea de Litere a Universitatii din Bucuresti, altele, in sali ale Academiei Romane sau ale altor institutii academice si de cultura, in galerii de arta, cladiri private etc.
Pret: 1,800 de lei/ trimestru, sau 2,600 de lei pentru intregul curs; pentru plata va rugam sa urmati instructiunile din sectiunea Contract curs (click)
Pentru grupuri de cel putin 15 cursanti se pot face cursuri separate, cu tarife si conditii distincte.
Inscrieri: cursuri@societateamuzicala.ro
Nota: Am scos semnele diacritice din texte deoarece anumite telefoane, tablete sau chiar calculatoare nu le pot recunoaste!
Save
Save
Save
Erwin Kessler (1967) este istoric de arta si filosof roman, cercetator stiintific la Institutul de Filosofie al Academiei Romane si expert in arte vizuale la Institutul Cultural Roman, critic de arta la Revista 22 si director al MARe/ Muzeul de Arta Recenta, Bucuresti.
A facut studii de filosofie si de istoria artei la Bucuresti, Praga, Paris si Maastricht, cu studii doctorale la École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris, si este specializat in arta moderna si contemporana din Romania, istoria si estetica artei moderne universale.
Erwin Kessler este Profesor asociat de istoria artei si estetica la Centrul de Excelenta in Studiul Imaginii (CESI) (Istoria picturii moderne in Romania si Arta video).
CESI este primul centru de cercetare post-universitara din Romania in domeniul stiintelor socio-umane acreditat cu titlul de EXCELENTA de catre Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior (CNCSIS), in anul 2001.
CESI face parte din Consortiul dintre Universitatea din Bucuresti si Universitatea de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu” Bucuresti, incepind cu decembrie 2003. Din 2005, din consortiu face parte si Universitatea “Al. I. Cuza”, Iasi, prin Centrul de Hermeneutica al Facultatii de Filosofie.
Volume de autor recente: MAMUCA/Mai-mult-ca-abstractul, Vellant 2016, Tzara.Dada.Etc., Editura ARCUB 2016 (Marele Premiu pentru Cea mai frumoasa carte a anului 2016, decernat de Ministerul Culturii), Stefan Bertalan : Emigrarea interioara, Vellant, 2016, Dealuri si cimpii. Antropogeografii atavice, Vellant, 2015, Coasa era pui, Vellant, 2015, Auch gestern war heute (Yesteday was today too), Editura ICR, 2015, x20. O radiografie a artei romanesti dupa 1990, Editura Vellant, 2013, Undeva in Titan era o betoniera. Grupul Euroartist Bucuresti Editura Vera, 2013, I Colori delle Avanguardie. Arte in Romania 1910-1950, Gangemi Editore, Roma, 2011, Rostopasca, Editura NOI Mediaprint, Bucuresti 2011, The Self-punishing One. Stefan Bertalan, Florin Mitroi, Ion Grigorescu, the Art and Romania in the 80s-90s, Editura ICR, Bucuresti, 2010.
Volume colective recente: Brancusi – omul si lucrurile, Vellant, 2016 (in colaborare cu Doina Lemny), Erratic dogma: Romanian art after 1965, in The search for cultural identity in Central and Eastern Europe 1919-2009, Nicolaus Copernicus University Press, Polonia, 2015, Neo-Orthodox Art in Romania from 1970 through the 1990s, in Centropa, New York, septembrie 2015, On Propagarde, in Jerome Bazin, Pascal Dubourg Glatigny and Piotr Piotrowski (ed), Art beyond borders. Artistic exchanges in communist Europe (1945-1989), Budapesta, Central European University Press, 2015, Picture it Painted, in East of Eden. Photorealism: Versions of Reality’, Nikolett Eross, editor, Ludwig Museum -Contemporary Art Museum, Budapesta, 2012, Tristan Tzara in Samyro Times. The Pre-avant-garde Bucharest Group around Simbolul and Chemarea Magazines, in Centropa, Anna Brzyski, editor, New York, 2011, Zidaru – das Werk, monografie, Editura Klartext, Essen, 2011, Shaping the Hero: the Nationally-specific Art in Inter-war Romania, in Irena Kossowska, editor, Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930s, Varsovia 2010.
Erwin Kessler a fost curator al mai multor expozitii de arta moderna si contemporana romaneasca in muzee precum Narodni Galerie, Praga, Bunkier Sztuki, Cracovia, Museo Vittoriano, Roma, Museo do Chiado. Muzeul de arta contemporana, Lisabona, Musée d’Art moderne de Saint-Etienne etc.
Conferinte si seminarii de istoria artei si estetica in Romania, Austria, Ungaria, Germania (Universitatea din Leipzig, Universitatea Jacobs Bremen), Franta, Olanda, Israel, Polonia (Institutul de Istoria artei din Varsovia, Universitatea din Cracovia, Universitatea din Poznan, Universitatea din Torun), Belgia, Marea Britanie (Universitatea din Manchester, King’s College, Londra), Italia, S.U.A. (Stanford, Berkeley), Finlanda, Portugalia, Croatia, Belgia, Republica Ceha. Autor-editor al mai multor cataloage dedicate artistilor romani, publicate in romana, engleza, franceza, germana si maghiara.
O carte o poate citi oricine, in original sau in traducere. Fie intr-o editie de masa, fie intr-o editie bibliofila, continutul unei carti este accesibil, in mod egal, oricui, cu un minim efort logistic (simplificat si mai mult, la ora actuala, de comenzile online). O carte poate fi citita acasa, in fotoliu, sau la metrou, in picioare, ori la biblioteca, alaturi de confratii care fosnesc febril file ingalbenite. Un film, si el, poate fi vazut la cinematograful din colt, la mall, sau acasa, de pe canapea, descarcat de pe un torent sau altul, cu popcorn sau alt corn in fata. Vezi acelasi film oricum, asa cum citesti aceeasi carte, indiferent de conditii. Doar mintea si sufletul consumatorului difera – produsul cultural este in esenta identic pentru X sau Y, in locul S sau T.
Operele de arta au insa un statut cu totul special. Ca sa vezi bustul lui Nefertiti nu e suficient sa contempli un kitsch de plastic, chinezesc, care il reproduce. In artele vizuale, spre deosebire de literatura sau film, reproducerea nu are nimic substantial de a face cu originalul. Este o traducere complet tradatoare. Experienta pe care o procura originalul tine doar de relatia privitorului cu acesta, in mediul in care este el prezentat – muzeul, galeria de arta, expozitia. Pentru a vedea arta nu e suficient sa dai o fuga la cinematograful de la mall si nici sa cauti rapid o editie buna a unui catalog, pe Okazii. Pentru a vedea realmente bustul lui Nefertiti trebuie sa faci un drum lung pina la Berlin, sa gasesti Neues Museum, pe Museumsinsel, sa parcurgi coridoarele cu nenumarate vestigii arheologice si apoi sa iti faci loc, prin inelul de adulatori, catre ea, catre capodopera care este totodata o perfecta realizare artistica si o ireala prezenta fizica, o fiinta care te priveste (in ambele sensuri ale cuvintului), in timp ce te asteptai ca tu doar sa te uiti la ea.
Drumul catre Nefertiti nu poate fi rasfoit, iar in fata ei nu poti sa tragi si un pui de somn, ca atunci cind privesti o sofisticata capodopera cinematografica de Dan Pita. Accesul la opera de arta vizuala cere enorm de mult timp, bani, energie, devotament, informatie culturala, rezistenta fizica si o speciala asteptare emotionala pe care, sa fim drepti, nu toti o avem.
Atunci de ce sa cautam opera de arta, de ce atata deranj? De ce, din moment ce procesul si accesul este atit de laborios si complicat, zeci de milioane de oameni inunda, anual, miile de muzee si de galerii ale lumii? De ce isi toaca timpul, banii si nervii? Pentru ca doar in artele vizuale se produce acea aparitie fulguranta care este intuirea transcendentei, a ceva ce te depaseste, te edifica, te subjuga si te elibereaza totodata, fara sa iti tina predici prolixe, ca o carte, si fara sa te tina prins in scaun, ca un film. Paradoxal, drumul catre opera de arta este cel mai lung si cel mai greu dar, odata aflat in fata ei relatia se stabileste cel mai repede si cel mai profund, mult mai repede decit cu o carte, pe care o parcurgi pina la mijloc uneori, pina realizezi ca este maculatura sau un film, in legatura cu care abia cind iesi de la cinematograf realizezi ca ti-ai pierdut timpul degeaba.
Opera de arta ti se infige in privire in prima fractiune de secunda si te insoteste, uneori, pina la capatul vietii, fara sa faci vreun efort pentru asta (nu e necesara nici macar o fotografie de suvenir). Si asta pentru ca, spre deosebire de volumul cumparat pe Elefant.ro sau de filmul vazut la mallul din Cotroceni, opera de arta este un original, o fiinta vie care locuieste doar acolo unde o intilnesti, la Berlin sau la Paris, pe o anumita strada, intr-o anumita cladire, unde are camera ei anume. Opera de arta este un personaj unic.
Asemenea personaje vor fi cunoscute pe parcursul intilnirilor Capodopere ale artei universale. E vorba, obligatoriu, de personaje artistice pe care le-am intilnit in realitate, nu de reproduceri, fotografii sau filme cu acestea. Chiar daca vor fi prezentate prin imagini, reproduceri si ilustratii, ceea ce voi transmite este relatia -unica si ireductibil personala- cu ele, uneori cimentata de-a lungul anilor. Cursul nu este o desfatare culturala cu opere frumoase in reproduceri splendide, ci un indemn la calatorie, la explorare, la explorarea lumii si a eului propriu prin cel mai la indemina si viu simt: privirea.
Si pentru ca e vorba despre personaje in cel mai deplin sens al cuvintului, multe dintre operele prezentate vor reda chiar personaje, figuri umane, portrete. Chiar daca domeniul meu predilect, de specialitate, este arta moderna si contemporana, atasamentul fata de aceste personaje care sint operele de arta nu cunoaste limite cronologice sau stilistice, asa ca voi prezenta un parcurs care va incepe cu preistoria si se va incheia cu actualitatea.
Erwin Kessler
Comentarii (15)
Domnule Profesor,
Dumneavoastra personal sunteti certificat si pentru evaluarea de opere de arta (pictura, sculptura, litografii etc.)?
Buna ziua, imi doresc foarte mult sa particip la aceste cursuri, cum as putea sa ma inscriu?
Multumesc pentru interes, Ersilia, insa nu mai facem cursurile de cand a aparut legea cu protectia datelor personale, nu mai avem cum sa le promovam. Inainte trimiteam e-mailuri celor cu care eram in contact, insa acum suntem obligati sa folosin promovarea pe Facebook sau pe alte canale, care e scumpa si nici nu da rezultate. Nu cred ca le vom mai face vreodata, va trebui sa le scot de pe site. GB
Un curs extraordinar. Imi pare rau ca nu a fost decat un an. Profesorul Erwin Kessler are talentul de a combina arta cu literatura, de a reda atmosfera perioadei pe care o prezintă si de a te face sa iti dorești sa descoperi mai mult. Cursul mi s-a părut o usa deschisă spre o lume fascinanta. Il recomand din toată inima.
Toate cursurile MIT online sunt gratis: https://ocw.mit.edu/courses/#music-and-theater-arts
De ce ar plati cineva pentru cursurile dvs. unde „nu pot fi puse intrebari”, pentru un data dump de informatie?
Da, asta am spus si eu de fiecare data, si bibliotecile sunt gratis, si Internetu si multe altele… GB
Ideea unui curs de istoria artelor…vizuale…este o idee; ar fi buna, avand in vedere ca lipseste de foarte multe decenii o astfel de informare din formatia ceateanului roman care are macar un liceu…dar propunerea afisata a unui curs intensiv, concentrat si academic, in cazul acesta inseamna o bifa a unei foarte complexe teme care, nu se poate parcurge cinstit in cateva cursuri de cate doua ceasuri duminica si inca, expusa in limbajul elitist pe care-l foloseste in mod obisnuit D-l Erwin Kessler …la vernisaje, sa zicem ca merge, vin mai ales creatori profesionisti (nu colegi cu aceeasi instructie) dar aici!!? Auditoriul plateste niste bani si nu are cum sa ramana cu ceva..trebuie sa cunosti mai mult decat „alfabetul”! Dar…poate subestimez eu potentialii amatori…parca poti sa stii!? Publicul galeriilor noastre de arta nu va creste asa cum nici publicul muzicii culte nu a crescut cu toate eforturile festivalurilor…Cultura nu se achizitioneaza in cateva lectii; e nevoie de studii serioase si incepute de la gradinita si facand parte intreaga instructie de formare generala pana la inceperea studiilor superioare, cu masterate, doctorate…
Da, ai dreptate! Cursul de Arta e pentru anul al II-lea, de fapt! Daca te uiti cu atentie la celelalte cursuri, o sa vezi ca e pe structura anului al II-lea, nu al anului intai, care e mai intensiv si mai cuprinzator. GB
O lucrare foarte frumoasa pentru iubitorii de arta. MA nemulțumește faptul menționat în nota AM SCOS DIACRITICELE!!! DE CE ? Dvs care sunteți destinați transmiterii frumosului să dați un asemenea verdict, să efectuați o asemenea crimă asupra limbii române. Toate semnele lumii pot fi introduse numai diacriticele noastre NU???e dureros!
Buna ziua,
Imi puteti spune in care Duminici se vor tine cursurile din perioada Ianuarie-Iunie?
Multumesc!
Nicu
Sper sa pun programul detaliat saptamana asta. GB
Buna ziua, ma intereseaza cursul dar nu mai locuiesc in Bucuresti. Este posibila participarea pe camera web?
Multumesc.
Multumesc pentru interes, insa nu le facem „online”, si nici nu cred ca le vom face vreodata… GB
Buna ziua, ma intereseaza cursul. Inteleg ca sunt 14 cursuri in duminicile din primele doua trimestre. Ma intereseaza daca si cum se pot recupera cursurile in cazul in care nu pot participa la cateva dintre ele. Multumesc
Multumesc pentru interes! de recuperat doar in anul urmator, dar nici atunci nu e sigur ca se vor face exact aceleasi cursuri… 🙁 GB