Materiale de cercetare si studiu teologic, care vizeaza aprofundarea cunoasterii teologice autentice.

Ord. dupa

Numele lui Iisus Hristos imparte in doua istoria omenirii. In acelasi ...

Intorcandu-ne acum la teama care il determina pe Adam sa se ascunda de...

  • Autocefalia – nota caracteristica a Ortodoxiei
  • Ortod...

    Un al doilea punct de plecare in raportarea omului la Dumnezeu il cons...

    Cu prilejul Saptamanii de Rugaciune pentru Unitatea Crestinilor, adres...

    De obicei, intr-un limbaj incarcat de mireasma unei vechi intelepciuni...

    Desi Ziua Internationala a Femeii nu este o sarbatoare crestina, ci o ...

      Intrucat mai sunt unele persoane si grupari care continua sa...

      Este greu a enumera toate motivele pentru care suntem si tin...

    Luna aceasta (cand o veti vedea in cer asa cum o vedeti acum, va fi) p...

    Vorbeste fiilor lui Israel sa-mi ia un dar de la orice om care-l va da...

    Si au crescut copii si a ajuns Esav om iscusit la vanatoare om al camp...

    Iar acum nu va intristati si sa nu va pa...

    … si nu era nici unul din oamenii casei acolo in casa. Si l-a apucat...

    … si a iubit-o si pe Rahel mai mult decat pe Lea si a mai lucrat la ...

    Daca vei cumpara un rob evreu sase ani va lucra si in al saptelea va i...

    Si i-a spus Mose lui Aharon: Ia un vas si pune acolo un omer (o masura...

    Si am bou, asin, oaie, rob si roaba si am trimis [acest dar] sa vestes...

    Si  au spus unul catre altul ”Cu adevarat suntem vinovati fata de f...

    Cinsteste pe tatal tau si pe mama ta … (Smot/Exodul 20:11) Pe mun...

    Si i-au silit egiptenii pe fii lui Israel la munca grea. Si le-au facu...

    Si i-a chemat Iaakov pe fiii sai si le-a spus: Adunati-va si va voi sp...

    Si totusi, cu totii stim ca Biserica isi are si principiile ei teoreti...

    Despre povestea sarbatorii de Hanuka am mai vorbit si anul trecut, aic...

    …si era sange in toata tara Egiptului. Si au facut asa si magii Egip...

    Afiseaza
    comentarii

    Si totusi, cu totii stim ca Biserica isi are si principiile ei teoretice, „dogmele credintei”, cum le spunem astazi. Aceasta nu este in contradictie cu tot ceea ce am spus mai inainte!

    Sa vedem lucrurile de la inceputul lor istoric. Trebuie spus mai intai ca, in primele trei secole ale istoriei sale, cu siguranta ca Biserica nu a fost nevoita sa prezinte formulari teoretice ale adevarului sau, dogme care sa defineasca credinta sa. Ea a trait adevarul sau la nivelul experientei de viata – ceea ce este adevarul insusi se traia de catre membrii trupului Bisericii direct si plenar, fara elaborari teoretice. Exista bineinteles un limbaj prin care se exprima aceasta experienta eclesiala – termeni, expresii, imagini – un limbaj format chiar din primele decenii ale vietii crestine. Este limbajul Evangheliilor, al epistolelor Apostolilor, al textelor scrise de episcopii primelor secole, care indruma si conduc obstea credinciosilor. Acest limbaj nu duce insa la reprezentari teoretice sau formulari axiomatice. El doar reprezinta si pune in evidenta cer­titudinea traita.

    Ceea ce numim astazi dogma apare numai atunci cand trairea adevarului Bisericii este amenintata de erezie. Cuvantul erezie inseamna alegerea, selectarea si preferinta doar a unei parti a adevarului, in dauna adevarului intreg, a adevarului plenar. Erezia este opusul plenarului, al in­tegritatii. Ereticii absolutizeaza un aspect anume al certitudinii traite de Biserica, si in felul acesta relativizeaza inevitabil toate celelalte aspecte. Procesul acesta al absolutizarii este intotdeauna cerebral – o preferinta teoretica anume, care de obicei simplifica si schematizeaza intelegerea adevarului eclesial. Exemple clasice, in istorie, sunt nestorianismul si monofizitismul. Primul absolutizeaza omenitatea lui Hristos, cel de-al doilea dumnezeirea Lui. In amandoua cazurile se relativizeaza si, in cele din urma, se respinge, se neaga adevarul unic, complet al intruparii lui Dumnezeu, al divino- umanitatii lui Hristos. Nestorianismul invata un model moral de om perfect, iar monofizitismul o idee abstracta despre un Dumnezeu neintrupat.

    Biserica reactioneaza fata de erezii semnaland hotarele adevarului sau, delimitand adica experienta sa de viata. Este foarte caracteristic faptul ca prima denumire care s-a dat la ceea ce astazi numim dogme a fost horos (opos), adica limita, hotar al adevarului (lat. terminus). Dogmele de astazi sunt horoi (opoi) Sinoadelor Ecumenice – adica acele hotarari teoretice care formuleaza adevarul Bisericii, punand un hotar intre acest adevar si deformarea acestuia de catre erezie.

    (Extras din: Christos Yannaras, Abecedar al credintei. Introducere in teologia ortodoxa, Traducere Preot Prof. Dr. Constantin Coman, Editura Bizantina, Bucuresti, 2007, pp. 25-26)