“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are atat darul epic, cat si pe cel al umorului si al improvizatiei muzicale. (…) Beethoven a invatat de la Haydn arta de a povesti si de a fi vesel, insa (…) curand arunca peste bord epicul si imbratiseaza cu efuzie dramaticul; Beethoven devine un Shakespeare al muzicii simfonice, Haydn in schimb ramane credincios artei de a povesti, el devine un Goldoni al muzicii simfonice. (…) Placerea lui Haydn era de lua tema si a o zvarli ca pe o minge intre instrumente; instrumentele rad, se intrec in veselie, la fel face si ascultatorul. O alta gluma muzicala haydniana consta in introducerea intentionata a unei scrieri muzicale gresite sau a unui pasaj voit fals (“Sichverschreibend” si “Sichverhoren”) pe care ascultatorul il dibuieste imediat. Povestitorul Haydn stie sa fac sotii pline de spirit, utilizand cateodata in acest scop falsa repriza. Tehnica surprizei, a unui efect neasteptat, va intovarasi intreaga creatie a muzicianului.” (Dr. I. Weinberg, “Haydn”, Editura Muzicala a Uniunii Compozitorilor din RPR, 1964, pp. 100-101)
Dupa o perioada mai innorata, tanarul Haydn reuseste sa intre (1761) in serviciul printului Nikolaus Joseph Esterhazy. Este o perioada prolifica explorarii genului simfonic, iar Haydn compune cea mai mare parte a portofoliului celor 104 de simfonii ale sale, in acest rastimp. Din 1790 Haydn primeste o renta permanentă de 1.400 guldeni si se mută la Viena. Dar britanicii sunt cei care l-au pretuit cel mai mult pe Haydn – in 1791, Universitatea Oxford onorandu-l cu titlul “Doctor Honoris Causa”. Intre 1791 si 1795, Franz Joseph Haydn scrie cele 12 Simfonii Londoneze (plus sase cvartete de coarde). Cele mai cunoscute dintre Simfoniile londoneze sunt: “Simfonia surpriza” (*Hob. I: 94), Simfonia “Militara” (nr. 100) si Simfonia “Ceasornicul” (nr. 101). Joseph Haydn este și autorul a 83 de cvartete de coarde, inclusiv al “Kaiserquartett” (Cvartetul imperial, *Hob. III:77), a carui “miscare a doua” este astazi chiar melodia imnului national al Germaniei!!!
*Totalitatea compozitiilor lui Joseph Haydn au fost reunite în anul 1957 de Antony von Hoboken în “Catalogul Hoboken” (Hoboken-Verzeichnis, prescurtat: Hob.).
“Simfonia nr. 94 in Sol major” cu celebrul efect-surpriza (o singura si nevinovata lovitura de timpan data acolo unde nu trebuie!):