Fenomenul “Gesualdo”: Viata versus Muzica
Igor Stravinski lanseaza afirmatia citata mai sus din postura unui muzician ce aduce contributii notabile in procesul de recuperare a muzicii si de reconstructie a renumelui lui Gesualdo. De exemplu, Monumentum pro Gesualdo consta in “recompunerea in varianta instrumentala” a trei dintre renumitele madrigale la cinci voci ale lui Gesualdo, iar in Tres Sacrae Cantiones Stravinski patrunde intr-o asemenea maniera in tainele excentricului compozitor renascentist, incat devine, efectiv, unul cu acesta. El imagineaza o posibila completare a vocilor lipsa din partiturile Cantatelor sacre la sase si, respectiv, sapte voci (Illumina nos), creandu- se astfel o adevarata “contopire a celor doi compozitori”. Farmecul simbiozei rezida tocmai in distanta temporala ce se interpune intre cei doi, de nu mai putin de patru secole.
Asadar, am putea fi de acord cu asertiunea stravinskiana, insa numai cu oarecare reticenta. Singura interpretare prin care isi poate proba veridicitatea este aceea in care termenului de “muzicolog” ii atribuim multiple si variate intelesuri. In aceasta interpretare ii avem in vedere pe toti cei care – scriitori, jurnalisti, simpli amatori de senzational sau muzicologi propriu-zisi – au asezat la un moment dat stiloul deasupra hartiei, motivati de intentia de a scrie despre Carlo Gesualdo si despre muzica lui, eminamente prin prisma aspectelor biografice (de cele mai multe ori chiar si acestea aparand deformate de grave erori si rastalmaciri).
Cu intentia de a creiona un cadru extern si cat mai obiectiv pentru ceea ce reprezinta muzica si stilul lui Gesualdo, iata cateva dintre datele concrete privind existenta acestuia, care au reusit sa eludeze filtrele fabulatorii ale diversilor “muzicologi”. Carlo Gesualdo s-a nascut in anul 1566, in orasul Venosa (atat in bibliografia romana, cat si in varii surse externe, se perpetueaza confuzia cu privire la anul nasterii compozitorului: majoritatea surselor indica anul 1560, insa poate fi intalnit, in anumite scrieri, si anul 1564, la numai sase ani dupa ce familia sa fusese… (click pentru a citi articolul integral)
Ana Diaconu este studenta la muzicologie la Conservatorul bucurestean, la clasa Prof. Valentina Sandu Dediu, si colaboratoare permanenta a Radio Romania Muzical. La editia a XXVI-a a Concursului de Interpretare si Critica Muzicala Mihail Jora a primit premiul I la Critica Muzicala cu acest eseu despre Carlo Gesualdo.
Referinte
Premiul I a fost acordat Anei Diaconu si a fost insotit de un cec in valoare de 6,750 de lei, oferit de Fundatia Henry Malineanu. Ana Diaconu a primit premiul pentru eseul „Carlo Gesualdo – un muz...