„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Sonata Kreutzer (1803) face parte din Op. 47 Beethovenian. Numele acestei compozitii pentru vioara si pianoforte provine din dedicatia pe care L. van Beethoven i-o face lui Rodolphe Kreutzer (foto), probabil cel mai mare violonist al inceputului de secol nouasprezece. Sonata a noua pentru vioara in La major (dupa unii muzicologi cheia de fapt ar fi A minor) nu a fost insa niciodata interpretata de Kreutzer, care o considera “scandalos de neinteligibila”.

Lev Tolstoi isi publica povestirea “Sonata Kreutzer” in anul 1889, atingand de asemenea corzi ale “scandalosului” pe care publicul nu este foarte incantat sa le asculte nicaieri, niciodata. (Aceasta scriere va avea apoi un rol decisiv in promovarea muzicii lui Beethoven in Europa rasariteana.)

“Kreiterova Sonata” este una dintre cele mai citite nuvele rusesti, chiar daca s-a incercat din rasputeri cenzurarea sa in epoca.

Pozdnasev, personajul nuvelei ii povesteste autorului cum si-a ucis sotia, orbit (sau iluminat?) de o gelozie profund turbulenta. Scrierea lui Tolstoi – desfasurata ca o relatare minut cu minut, secunda dupa secunda a unei calatorii de cateva ore cu un tren rusesc –  pare sa preia o poveste infasurata in sonata beethoveniana. In mod bizar sau nu, scriitorul rus pare sa fi “citit”/descoperit nuvela gata scrisa printre notele “Sonatei Kreutzer” a lui Beethoven. Intalnirea din tren a naratorului cu personajul sau, care ii povesteste o acumulare de fapte si stari, pare a fi un exercitiu perfect de lectura a unui text aproape (in)vizibil, lizibil insa ca stersaturile unui creion de pe o partitura muzicala.

Monologul nocturn al eroului nuvelei se desfasoara ca o destainuire, intr-o aparenta conversatie dintr-un compartiment de tren, in clar-obscurul unei calatorii al carei apogeu este atins in momentul rememorarii concertului sustinut de sotia lui Pozdnasev si “amantul” ei:

“Au cantat “Sonata Kreutzer” de Beethoven. Cum primul presto? Il cunosti? Striga el. Uf!… inspaimantatoare bucata e sonata asta! Mai ales partea aceasta. Si, in genere, muzica e un lucru inspaimantator. Ce anume este inspaimantator? Nu-mi dau seama. Ce este muzica insasi? Ce face ea? Si de ce face ceea ce face? Se zice ca are o influenta inaltatoare asupra sufletului. Da’ de unde! Prostii! E drept ca actioneaza, ba chiar actioneaza grozav asupra sufletului, cel putin in ceea ce ma priveste, dar influenta ei nu-i defel inaltatoare. Ea nici nu inalta sufletul, nici nu-l coboara, ci il atata. Cum sa-ti spun?  Muzica ma face sa uit de mine insumi, de adevarata mea situatie; ea ma stramuta in alta lume, care in orice caz nu este lumea mea. Sub influenta muzicii mi se pare ca simt ceea ce de fapt nu simt, ca inteleg ceea ce nu inteleg, ca pot face ceea ce nu pot sa fac. (…) Bunaoara chiar aceasta “Sonata Kreutzer”, primul presto. Se cuvine oare ca acest presto sa fie cantat intr-un salon, intre niste doamne imbracate in rochii decoltate? Adica, il asculti si aplauzi, apoi mananci inghetata si trancanesti ultimele cancanuri. (…) Cel putin asupra mea, bucata aceasta a avut o inraurire cumplita; aveam impresia ca am descoperit simtaminte cu totul noi, posibilitati noi, care imi fusesera cu desavarsire necunoscute pana atunci.”

https://www.youtube.com/watch?v=mUWcyDEvsYA

https://www.youtube.com/watch?v=mYBA0d1k9Vw

Ecranizari excelente: in 1915, film mut “Sonata Kreutzer”; in 1987 – film regizat de Mikhail Schweitzer; in 2008 – Bernard Rose regizeaza “Sonata Kreutzer”, al treilea sau film inspirat din Tolstoi (dupa “Anna Karenina”/1997 si “Ivan cel Groaznic”/2003); Bernard Rose a mai semnat si filmul “Immortal Beloved”, dedicat lui Beethoven.

KreutzerSonata, 1901, Geneva


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close