“Povesti vieneze” – o denumire care te trimite catre mirajul palatelor de altadata, Johann Strauss, arta, luxul si acel “l’air du temps” inefabil al celui mai apropiat si, am putea spune, familiar imperiu pentru intelectualul roman din secolului XIX. Mai ales pentru cel din Ardeal si Bucovina.
“Povesti vieneze” este proiectul concertistic al pianistului Nicolae Dumitru oferit publicului bucurestean in decursul lunii aprilie: 14 aprilie la Teatrul Act si 19 aprilie la Sala Mare a Ateneului Roman. Dupa ce il prezinta in 4 aprilie la Bistrita si in 5 aprilie la Targu Mures. Culminarea “Povestilor vieneze” va avea loc la Viena, pe 27 aprilie, la Sala Baroca a Primariei Vechi (Barocksaal des Altes Rathaus), pentru cei care vor fi pe plaiurile vieneze inainte de Pastele Ortodox.
Nicolae Dumitru a dobandit de-a lungul anilor reputatia unui pianist iesit din tiparele performerului clasic. Cel mai bine se simte in ipostaza de recital, fata in fata cu publicul, cu care stabileste o comunicare instantanee, atat prin programele extrem de interesante pe care le propune, cat si prin povestile ce insotesc aceste programe. Povesti improvizate ad-hoc, care se ingemaneaza in mod original cu piesele interpretate, transformand recitalul de pian intr-un spectacol la frontiera dintre performanta instrumentala si monospectacolul teatral De aici colaborarea permanenta a pianistului cu Teatrul Act, in spectacolul “Poveste pentru pianist si masti”, care se desfasoara cu diferite tematici si programe (“Chopin Underground”, “Cercuri: de la Chopin la Liszt”, “Patimile dupa Bach”, etc) pe parcursul a cinci ani.
In “Povestile vieneze”, alaturi de Rondo KV 511 de Mozart, Variatiunile lui Frederic Chopin op.2 pe “La ci darem la mano” de Mozart si cele Sase piese op. 118 de Brahms, Nicolae Dumitru ofera o componenta romaneasca pe cat de inedita, pe atat de frumoasa. Practic necunoscuta publicului larg, “Rapsodia romana” pentru pian de Ciprian Porumbescu va rasuna intr-o versiune prelucrata chiar de catre solist, care a simtit nevoia dezvoltarii scriiturii pianistice destul de sumare a piesei. Ciprian Porumbescu, nume iconic aflat la originile muzicii romanesti, a fost timp de trei ani discipolul marelui Anton Bruckner la Viena. Alaturi de aceasta, nimeni alta decat spectaculoasa “Rapsodie Romana” de Franz Liszt, piesa care poate fi o zugravire de maestru a lumii muzicale romanesti de la jumatatea secolului al XIX-lea.