Wolfgang Amadeus Mozart a fost un compozitor de origine austriaca, unul din cei mai renumiti si talentati creatori ai muzicii clasice. In scurta sa viata, el nu a dorit sa vorbeasca lumii decat prin muzica sa. O opera, de adancimea si frumusetea celor create de Mozart, este rodul unui om cu inalte calitati morale, unui om daruit muncii, fiindca fericirea si onoarea, de care vorbea adeseori compozitorul, nu pot fi obtinute decat prin darzenia muncii.
Mozart, reprezentant al clasicismului vienez, devine purtatorul idealurilor umaniste. Prin pozitia si prin opera lui, marturiseste o inalta atitudine morala, o inalta moralitate a angajarii si responsabilitatii.
El a daruit lumii 626 de lucrari, ce poarta toate semnele, nu doar ale tineretii ca varsta, ci a tineretii ca suprem insemn al fortei creatoare. La 8 ani, el scria prima simfonie. La 19 ani, a scris marile concerte pentru pian si orchestra. La 30 de ani – Nunta lui Figaro, iar la 31 de ani – Don Giovanni. La numai 35 de ani, marele compozitor a parasit viata, dupa ce a oferit omenirii 626 de lucrari ce raman, in cele din urma, o mare lectie de teorie a cunoasterii, o coplesitoare lectie de etica.
Evenimente biografice:
- 27 ianuarie 1756 – s-a nascut la Salzburg, in Austria;
- 17 octombrie 1771 – a avut premiera opera „Ascanio in Alba”, pe un libret de abatele Giuseppe Parini, la Milano, in Italia;
- 29 ianuarie 1781 – a avut premiera opera „Idomeneo, regele Cretei sau Ilia si Idamante” („Idomeneo, re di Creta ossia Ilia e Idamante”), pe un libret de Gianbattista Varesco, la München;
- 16 iulie 1782 – a avut premiera opera „Rapirea din Serai” („Die Entführung aus dem Serail”), pe un libret de Stephanie Gottlieb, la Viena, in Imperiul Habsburgic;
- 4 noiembrie 1783 – a avut premiera lucrarea muzicala „Simfonia No. 36”, la Linz, in Austria;
- 1 mai 1786 – a avut premiera opera „Nunta lui Figaro” („Le nozze di Figaro”), pe un libret de Lorenzo da Ponte (dupa o piesa de Pierre Beaumarchais), la Viena;
- 26 ianuarie 1787 – a avut premiera opera „Cosi fan tutte” (titlul original este identic: “Così fan tutte”), pe un libret de Lorenzo da Ponte, la Viena;
- 29 octombrie 1787 – a avut premiera opera „Don Giovanni”, pe un libret de Lorenzo da Ponte, dupa mitul lui Don Juan, inspirat de principalele surse muzicale, literare si populare ale timpului, la Praga;
- 25 iulie 1788 – a finalizat lucrul la lucrarea muzicala „Simfonia nr. 40 in G minor (K550)” („Symphony No. 40 in G minor (K550)”);
- 6 septembrie 1791 – a avut premiera opera „Clementa lui Titus” („La clemenza di Tito”), pe un libret de Caterino Mazzolà, dupa poetul dramatic italian si autorul de librete Pietro Metastasio, la Praga;
- 30 septembrie 1791 – a avut premiera opera „Flautul fermecat” („Die Zauberflöte”), pe un libret de J.E. Schikaneder, la Viena;
- 5 decembrie 1791 – a murit la Viena, in Austria.
Citate din Wolfgang Amadeus Mozart:
Muzica trebuie sa aduca foc in inimile barbatilor si lacrimi in ochii doamnelor.
Ma simt cuprins de muzica. Muzica este in mine.
In fata nedreptatii sortii, nu protestez decat creand.
Intr-o opera, poezia trebuie sa fie fiica ascultatoare a muzicii.
Emanuel Bach este tatal, noi suntem copiii lui.
O opera are succesul garantat atunci cand intriga este bine elaborata, cuvintele sunt scrise numai pentru muzica si nu sunt aruncate ici si colo ca sa se potriveasca cu o amarata de rima.
De ce plac operele comice italiene pretutindeni, in pofida libretelor lor lamentabile – chiar si la Paris, unde eu insumi am fost martor la succesul lor? Tocmai pentru ca muzica este atotstapanitoare si cand o asculti, uiti de orice altceva.
Imi trece prin minte atata muzica si nu uit niciodata nicio nota. Este, fara indoiala, unul dintre cele mai mari haruri pe care mi le-a dat Dumnezeu, aceasta facultate de a pastra in memorie toate armoniile ce mi-au trecut prin minte.
Este o mare consolare pentru mine sa-mi aminteasc ca Domnul, pe care l-am simtit aproape, in credinta umila precum un copil, a suferit si a murit pentru mine si ca El se va uita la mine cu dragoste si compasiune.
Un om cu talent mediocru ramane mediocru, indiferent daca se vantura sau nu prin lume; dar unul cu un talent superior se distruge ramanand mereu in acelasi loc.
Cand calatoresc intr-un vagon, sau merg pe jos dupa o masa buna, sau in timpul noptii, atunci cand nu pot dormi, in astfel de ocazii, ideile curg cel mai bine, abundent.
Nici nu aud in imaginatia mea partile succesiv, le aud toate deodata. Ce incantare! Toate aceste inventii, aceste productii, toate au loc intr-un vis placut, plin de viata.
Cum pasiunile, care sunt violente sau nu, nu trebuie exprimate niciodata pana la dezgust, muzica, chiar in situatia cea mai teribila, nu trebuie niciodata sa ofenseze urechea, ci sa o incante si, in fine, sa ramana mereu muzica.
Niciun grad inalt de inteligenta sau imaginatie, sau ambele laolalta, nu alcatuiesc un geniu. Iubire, iubire, iubire – acesta este sufletul unui geniu.
Bucuriile cele mai inalte sunt suferintele cele mai profunde al caror sens l-am inteles.
Ii multumesc lui Dumnezeu pentru oportunitatea pe care mi-a dat-o de a invata ca moartea este cheia care deschide usa catre adevarata noastra fericire.
Nu acord niciun fel de importanta lucrurilor pe care altii le ridica in slavi sau le condamna. Eu pur si simplu imi urmez instinctul.
Pasiunile, fie ele violente sau nu, n-ar trebui exprimate niciodata atunci cand ating un varf neplacut; si muzica, fie si in cele mai teribile situatii, n-ar trebui niciodata sa supere auzul, ci numai sa-l incante si sa ramana intotdeauna muzica. (scrisoare, 26 septembrie 1781)
Compozitia este marea mea bucurie si pasiune. (scrisoare, 1777)
Cei mai buni si adevarati prieteni ne sunt cei care sunt saraci. Bogatii nu stiu nimic despre prietenie. (eseul „Mozart”, 1915)
Sper sa-mi trimiti vesti bune, desi mi-am facut o obisnuinta din a-mi imagina intotdeauna ce e mai rau. Deoarece insa moartea este adevaratul scop al vietii, m-am impacat de multi ani cu acest cel mai bun prieten al omului; chipul sau nu mai are nimic inspaimantator pentru mine, dimpotriva, il simt calm si consolator. Ii multumesc lui Dumnezeu pentru aceasta binecuvantare… si nu ma duc niciodata la culcare fara a ma gandi ca poate (oricat de tanar sunt) a doua zi nu voi mai fi. Şi totusi nici un om dintre cei ce ma cunosc nu ar putea spune ca sunt trist sau nemultumit. Ii multumesc Creatorului meu pentru aceasta fericire si sper din toata inima ca semenii mei ar putea-o impartasi. (scrisoare adresata tatalui sau, 4 aprilie 1787).
Sa nu te bucuri sau sa te intristezi prea devreme.
Prieteni noi, probleme noi.
Te simti multumit cand termini in sfarsit o munca atat de grea si migaloasa si mai ales cand sfarsitul ei iti aduce cinste! (scrisoare adresata tatalui sau, 19 decembrie 1780)
Cineva mi-a dat acqua toffana si a calculat exact data cand voi muri.
Citate despre Wolfgang Amadeus Mozart:
Beethoven, Brahms, Mahler, Chopin, Schubert… sunt muzicieni. Mozart este Muzica. (Herbert Von Karajan)
Nu exista nimic perfect in aceasta lume cu exceptia muzicii lui Mozart. (Thomas Love Peacock)
Muzica lui Mozart e atat de frumoasa incat ademeneste ingerii pe pamant. (Franz Alexander von Kleist)
Daca cereti unui profan sa va citeze pe cel mai mare muzician al lumii, el va va raspunde in mod sigur: „Mozart, Mozart este legendar.” (George Enescu)
Geniul sau exceptional il situeaza mai presus de oricare maestru, in toate domeniile artei si in toate timpurile. (Richard Wagner)
Mozart este lumina suava a soarelui. (Antonin Dvorak)
Lumina, in muzica, numele tau este Mozart. (Arthur Rubinstein)
Soarele in mersul sau leaga in fiecare zi Rasaritul de Apus. Mozart a legat in muzica sa nu numai Orientul cu Occidentul, dar si Nordul cu Sudul. (Gigi Caciuleanu)
Wolfgang Amadeus Mozart este singurul muzician care a avut tot atata intelepciune cat un geniu, si tot atata genialitate cat un intelept. (Gioacchino Rossini)
Mozart mi-a starnit admiratia cand eram tanar; el mi-a cauzat disperarea cand am ajuns la maturitate; el este acum confortul vietii mele. (Gioacchino Rossini)
Prietenii mei ma lauda adesea pentru talentul meu, dar al lui Mozart este cu mult deasupra mea. (Joseph Haydn)
Stiu un singur lucru: Mozart este cel mai mare compozitor la ora actuala. (Joseph Haydn)
Oamenii care asculta Mozart, care au acces la starile acelea pe care le deschide muzica mozartiana, pot foarte simplu sa asculte si manele, fie si ca experiment. E mai greu invers, adica oameni care asculta de obicei manele sa se duca si spre muzica lui Mozart. (Tiberiu Soare, interviu in ziarul Adevarul din 1 septembrie 2012)
Viata este muzica. Unora le place Mozart, altora, picuratul robinetului. (Silvana Baroni, Aforismul in Italia. Antologia Premiului “Torino in Sintesi”, septembrie 2011, traducere din limba italiana de Simona Enache)
Cand ascult aceasta muzica de Mozart, imi cresc aripi de inger. (Emil Cioran, Silogismele amaraciunii)
Mozart ma face sa regret eroarea lui Adam. (Emil Cioran, Lacrimi si sfinti)
Ca sa scrii despre Mozart ar trebui sa-ti moi pana in curcubeu. (Denis Diderot)
Unii oameni sunt atat de saraci, incat nici macar nu au auzit de Mozart. (Valeriu Butulescu)
Muzica lui Mozart – un leagan de ingeri. (Vasile Ghica)
Trebuie sa ne aducem aminte ca piesele muzicale nu pot fi gasite doar in anumite tari sau in anumite muzee, asemeni picturilor si statuilor. Cvintetul lui Mozart nu este inchis in Salzburg; il am mereu la indemana in buzunar. (Henri Rabaud)
Mozart a avut de infruntat necazuri si multe deceptii de-a lungul unei vieti pline de munca grea, neintrerupta, la cel mai inalt nivel de concentrare creativa. Dar geniul ii clocotea in permanenta. (Paul Johnson, Mozart. O viata, martie 2015)
Mozart Il iubea pe Dumnezeu, isi iubea familia, prietenii si, mai presus de toate, munca – pentru el era o indatorire in slujba Domnului -, si asta era tot ce-si putea dori un om rezonabil sau chiar unul nerezonabil. Dumnezeu sa-l binecuvanteze! (Paul Johnson, Mozart. O viata, martie 2015)
Ceea ce deosebeste clar muzica lui Mozart este proportionalitatea si corectitudinea ei – gustul, daca vreti. Aceasta, plus un fond inepuizbil de melodii combinate cu un simt al melodiei deosebit de indraznet. Un simt perfect al armoniei, un simt al modularii, acestea sunt caracteristicile infailibile ale unui compozitor important… Mai versatil decat Bach, mai aristocratic din punct de vedere muzical decat Beethoven, poate fi considerat cel mai desavarsit, mai bine dotat si mai natural muzician pe care l-a cunoscut vreodata omenirea. (Harold C. Schonberg, Vietile marilor compozitori, 2008)
Anecdote:
Un admirator i s-a adresat marelui compozitor Wolfgang Amadeus Mozart:
– Herr Mozart, ma gandesc sa compun simfonii. Imi puteti da cateva sugestii cum sa incep?
– Simfonia este o creatie muzicala foarte complexa. Poate ar trebui sa incepeti cu un lied mai simplu si apoi sa avansati spre simfonie.
– Dar, Herr Mozart, domnia voastra scriati simfonii cand aveati 8 ani…
***
Candva, Rossini a fost intrebat:
– Dupa parerea dumneavoastra, care este cel mai mare muzician?
– Beethoven!
– Dar Mozart?
– Oh, el este unic.
***
Fiul lui Johann Sebastian Bach, Johann Christian Bach, el insusi compozitor, a executat prima parte a unei sonate proprii, dupa care s-a oprit si a spus copilului care-l urmarea atent:
– Poti termina tu sonata aceasta a mea?
Spre uimirea intregii asistente, Mozart s-a asezat la clavecin si a improvizat cu siguranta si precizie partile a doua si a treia ale sonatei.
– Copilul acesta este un adevarat fenomen!, a rostit emotionat compozitorul.