Andrea Amati (1505-1578) este lutierul care a instaurat in Cremona (Italia) traditia celei mai reputate scoli de fabricare a viorilor. Dinastiei de manufacturieri Amati (aprox. 1538-1740) ii apartin fratii Antonio si Girolamo Amati; Nicolo Amati – maestrul lui Andrea Guarneri si probabil al lui Antonio Stradivari, de asemenea; Girolamo Amati II.
In a doua jumatate a stralucitului Cinquecento, regina regenta a Frantei, Catherine de Medici ii comanda lui Andrea Amati un set de 38 de instrumente (viori, viole, violocele), din care se mai pastreaza astazi doar 14. Toate aceste exemplare fabricate pentru Curtea Franceza sunt pictate cu aur si acoperite cu o pelicula pretioasa din chihlimbar, parand adevarate mari portelanuri de Limoges.
“The King” este unul dintre cele trei violoncele realizate de Andrea Amati care au supravietuit secolelor. El poarta acest nume, pentru ca a fost un dar pentru regele Carol al IX-lea. Este in stare functionala, gazduit de National Music Museum din cadrul University of South Dakota (SUA). Intr-un articol din “Strings Magazine” (2015), lutierul James McKean isi descria in aceste cuvinte intalnirea cu “The King” (expus atunci la Metropolitan Museum): “My first impression of the cello was not of seeing an old friend, but of how modern it looks!”Detalii fotografice: pe site-ul https://nmmusd.org/Collections.
Avand inscriptionate cuvintele “Pieta” si “Justicia” (restaurate in timp), violoncelul este decorat si cu floarea de crin din blazonul Casei Regale franceze. Este datat cu probabilitate: nu mai tarziu de anul 1572. In cartea “The Baroque Cello Revival”, Paul R. Laird il citeaza pe Charles Beare, care ascultase violoncelul intr-un concert al Norville Quartet – in1982 – : The King has“perhaps, the greatest cello sound I have heard outside of The Tocqueville Strad. It is breath-taking!”
“The King” intr-o inregistrare din anul 2005, in interpretarea lui Joshua Koestenbaum:
Pe filiera instituita de Andrea Amati s-a transmis de-a lungul timpului atat corpul de cunostinte privitoare la procesul de fabricare a viorilor, cat si maiestria de lutieri creatori de capodopere, care a contribuit la asezarea “scolii clasice de la Cremona” in Patrimoniul UNESCO (5 decembrie 2012).
Standardele de fabricatie ale viorilor, violelor si violoncelelor clasice sunt cele concepute de Andrea Amati. Cea de-a patra coarda adaugata viorii reprezinta, in egala masura, contributia creativa a atelierului Amati. Insa poate cea mai consistenta influenta a Casei Amati este vizibila in cresterea masiva a importantei virtuozitatii solistilor violonisti. In Europa Apuseana a secolelor 16-17 noul trend al viorilor-vedeta este inconturnabil.