Articole, documente vechi sau despre intamplari si lucruri vechi, fotografii, inregistrari… pentru a sti ce s-a...

Ord. dupa

Nascut la Baia Mare la 1 mai 1955, Gheorghe Costin a studiat la Univer...

1 comentarii

Intre personalitatile de cel mai inalt prestigiu care marcheaza, prin ...

Mihail Jora a fost, alaturi de George Enescu, personalitatea care a do...

Imi amintesc cu neasemuita bucurie seara zilei de 4 martie 1995 cand S...

In anul 2004 maestrul Iosif Conta a serbat 80 de ani de viata si 60 de...

1 comentarii

O stire stupefianta ne-a fost servita de presa si TV in zilele ce ...

Deja a asocia aceste patru nume este suficient pentru un titlu soc, ca...

The World Biggest Event. 1975. Only in Japan. In acel noiembrie, s...

"Cele 20 de minute ale sedintelor de radioterapie mi se pareau int...

Este stiut ca un mare artist poate re-crea un rol, domina o distributi...

"Nu exista bucurie mai mare decat sa canti in tara ta" Cu prilejul ...

Iubitorii de muzica ai lumii intregi omagiaza in acest an (1991) pe Wo...

Intre marii artisti romani care traiesc dincolo de fruntariile tarii s...

Luna ianuarie a anului 1967 a insemnat pentru istoria muzicii comemora...

Concertul pe care Orchestra Simfonica a Filarmonicii George Enescu l-a...

Orchestra simfonica a Radioteleviziunii ne-a oferit si in concertul sa...

SAPTAMANA MUZICALA Filarmonica: Din atmosfera cenusie a mocnitei st...

Afiseaza
comentarii

SAPTAMANA MUZICALA

Filarmonica: Din atmosfera cenusie a mocnitei stagiuni simfonice actuale, rar iluminata de cate o scanteiere, de la memorabilul ciclu Enescu incoace, s’a desfacut cu hotarire concertul condus de d. Ionel Perlea, intensificat In interes artistic de pianista franceza Yvonne Lefebure si cladit pe un program bun.

Muzician de serioasa structura, sef de orchestra sigur de mijloacele d-sale d. Perlea nu da nici odata impresia fie ca s’ar lupta din greu cu orchestra, fie ca ar executa o gimnastica eleganta, menita, succesului vizual. Miscarile d-sale sunt simple, energice, precise si dictate direct de scopuri bine definite de calauzire a executiei.

Toate aceste miscari decurg la d-sa lesnicios si firesc, cu dexteritatea nor­mala pe care o aduce practicei muzicale de orice fel adevarata vocatie. Partitiunea, pe care memoria rara a d-lui Perlea o isgoneste de pe pupitru, nu-si mai poate astfel interpune mappa masiva dirijorului si orchestrei.

Fara a constitui o conditie obligatorie unei conduceri muzicale superioare, dirijatul din memorie ramane, in masura in care isvoraste cu adevarat din cunoasterea adanca a partitiunei si din identificarea cu opera, un privilegiu artistic incontestabil si care poate contribui sa faca o executie mai vie, mai spontana, mai unitara, sub atentia exclusiva a dirijorului.

Interpretarile d-lui Perlea au fost nesovaelnice si convingator constituite. O suita de Haendel in prima auditie, cat si in linii generale, concertul de Ravel si primele doua miscari din cel de Mozart, s’au infruptat in spe­cial din aporturile dirijorului.

Proportiile arhitectonice, desfasurarea solemna a retoricei ample si impodobitoare a lui Haendel, belsugul sonor si ritmic al concertului de Ravel si desavarsirea fermecatoare astilului mozartian au aparut, de sigur, intr’o larga masura, ultimele doua stralucind prin avantata colaborare a d-rei Yvonne Lef ebure, pianisa franceza de invapaiat temperament si splendida scoala tehnica.

D-sa a desemnat cu verva rafinata si superioara velocitate primul concert si cu o iscusinta tehnica, o inteligenta ritmica si un elan admirabile concertul de Ravel, juvaer de imaginatie creatoare, maestrire a sunetelor si de sensibilitate ascutita si originala.

„Alborada del gracioso” si „Bolero”-ul de Ravel, nu si-au putut divulga in aceeasi masura, prima, seductia unei feerii picturale iar ultimul amanuntimile uimitoare ale treptatelor lui amplificari, orchestra tradand oarecare lipsa de dispozitie si pe alocuri vadita antipatie pentru diapazon.

(Cronica muzicala 12 martie 1938)

Cronica muzicala 12 martie 1938

Cronica muzicala 12 martie 1938


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close