„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Greta Garbo in filmul Dama cu camelii 1937

Greta Garbo in filmul Dama cu camelii 1937

O hetaira (gr.) sau hetaera (lat.) este o “dama de companie” din Antichitatea greco-romana, toposul originar al “curtezanelor” europene de mai tarziu. Hetairele se distingeau prin frumusete, splendoarea lor fiind atat innascuta, cat si cultivata, aceste femei avand in mod privilegiat dreptul de acces la cultura, invatand arte precum poezia, retorica, muzica si maniere comportamentale ireprosabile (curtezane antice renumite: Aspasia, Phryne, Lais). Ele nu se amestecau niciodata cu multimea “prostituatelor”, insa nici nu aveau permisiunea sa se casatoreasca vreodata. Pana tarziu in istorie, printr-o conventie sociala inexorabila, o hetaira ramane (doar) o hetaira.

“La traviata” inseamna in italiana “curtezana”. Opera lui Giuseppe Verdi are un libret inspirat din romanul “La dame aux camelias” (Dama cu camelii), publicat in 1848, la Paris. Cartea prin care Alexandre Dumas-fiul a izbutit sa iasa din umbra gloriei tatalui sau ne spune o poveste foarte trista, cea a unei curtezane pariziene, Marguerite Gautier, care s-a stins din viata la doar 22 de ani! Romanul pare a fi un omagiu pe care autorul il aduce Mariei Duplessis (Rose Alphonsine Plessis), adevarata “dama cu camelii” de care el insusi s-a indragostit si care a ramas pana la sfarsit prinsa in statutul sau de “curtezana”. Spectacolul “Traviata” de Verdi are premiera nu la multa vreme dupa succesul literar al lui Dumas, ceea ce spune multe despre interesul publicului epocii pentru un asemenea subiect de poveste. Dupa o prima reprezentatie palida in 6 martie 1853, la Teatrul “La Fenice”, din Venetia, abia in luna mai a anului urmator “La Traviata” impresioneaza audienta venetiana de la “San Benedetto”. De atunci povestea curtezanei Violetta (“la Traviata”!) cucereste generatie dupa generatie, aceasta opera a lui Verdi fiind una dintre cele mai frecvente puneri in scena alese de teatrele de pe mapamod, iar cateva arii din “Traviata” se situeaza in varful clasamentului mondial al ariilor de opera celebre.

Nicole Kidman in rolul lui Satine din Moulin Rouge 2001

Nicole Kidman in rolul lui Satine din Moulin Rouge 2001

Tot la un spectacol “Traviata” o invita omul de afaceri Edward pe Vivian, “the pretty woman” care rastoarna putin ordinea unor lucruri vechi de milenii. “Frumusica” “prostituata” interpretata de prea-frumoasa Julia Roberts avea sa devina “curtezana” care sparge tiparele si intra in rolul de “sotie”. Filmul “The Pretty Woman”, aparent doar un mega-succes comercial, ramane in istoria cinematografiei prin cateva note subtile ale scenariului-fenomen, care au mutat povestea din cinematografie in sociologia deceniului 1990-2000! Abia in 2001, odata cu filmul “Moulin Rouge”, personajul interpretat de fascinanta actrita Nicole Kidman restabileste cumva un echilibru al unor forte ascunse in imaginarul colectiv, Satine fiind o dansatoare cu un destin tragic de adevarata “dama cu camelii” si de “traviata”. Gata cu euforia! Cine mai crede cu adevarat in happy- end-uri à la “Pretty Woman”?

Despre arhetipul hetairei, gasim detalii in cartea “The Structural Forms of The Feminine Psyche”, scrisa de Antonia Ana (Toni) Wolff (asociata lui Carl Gustav Jung!).

Video: Secventa de la Opera, din filmul “Pretty Woman” (1990), cu memorabilul schimb de replici intre Senioara si Vivian:

– Did you like the opera, dear?
– It was so good, I almost peed my pants!

Imagini:

Greta Garbo in filmul “Dama cu camelii” (1937)

Nicole Kidman in filmul “Moulin Rouge” (2001)

Primul afis Traviata 1853

Primul afis Traviata 1853


  • Alexandru Melincu :

    Memorabila,descriere Simonei Cernea,
    Secventa de la opera, din filmul Pretty Woman cu istorica replica” It was so good, I almost peed my pants!”in contrast cu povestea tragica a dansatoarei Satin din filmul Moulin Rouge.

  • Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close