Din noianul de manifestări cu programe dedicate Crăciunului, este destul de greu să selectezi. La Cluj, în decembrie 2015, ca și în alți ani, oferta era de unul până la patru concerte pe zi. În ceea ce mă privește, am ales în acest sezon două concerte comentate, desfășurate în Sala Studio a Academiei de Muzică „G. Dima”: unul intitulat O, Sanctissima (2 decembrie), iar celălalt, concertul educativ al Corului Filarmonicii de Stat „Transilvania” (16 decembrie 2015).
O veritabilă lecție de istoria muzicii a adăugat satisfacție intelectuală la încântarea artistică a programului O, Sanctissima, realizat de Academia de Muzică „Gheorghe Dima” – conceput de pianista Bernadette Czumbil, susținut împreună cu pianista Raluca Rad (solo și la patru mâini), alăturându-li-se soprana Paula Iancic și mezzosoprana Magda Maftei. Programul în sine m-a interesat și întrucât parcursesem monografia dedicată temei „Crăciunul în muzică” (Helmut Loos, Weihnachten in der Musik, Gudrun Schroeder Verlag, 1992) și mi se oferea aici confruntarea cu cele citite, anume că muzicile de Crăciun se pot încadra în câteva conținuturi tipice: de așteptare, cântec de glorie, pastorală, cântec de leagăn. Recitalul a inclus piese mai puțin cunoscute sau chiar necunoscute publicului român, între care părți din Olivier Messiaen: Vingt Regards sur l’Enfant-Jesus, George Crumb: A Little Suite for Christmas A.D. 1979 sau Franz Liszt: Weinachtsbaum-Suite. Am apreciat bogăția timbrală a tușeului pianistic, proprie lui Liszt (de exemplu, Carillon, la patru mâini) sau Messiaen (Raluca Rad), dar și pianului preparat al lui Crumb (Bernadette Czumbil). Vocea cântată a colorat programul prin câte o piesă de Reger (Mariae Wiegenlied) și Ravel (Noël des jouets). Un plus inedit de autenticitate a adus interpretarea unor cântece tradiționale de Crăciun (O, Sanctissima, The Coventry Carol, Adeste fideles) – intonate prealabil pentru a le regăsi citate în piesele de pian –, de către un grup vocal studențesc (Facultatea Teoretică), format din Sabina Constantin, Georgiana Creța, Radu Câmpan, Tudor Mureșan. Studentul-moderator Mihai Damian a adus explicații binevenite, formulate cu bun-gust.
Concertul educativ de colinde și cântece de stea, intitulat „Scrisori muzicale pentru Moș Crăciun”, susținut de Corul Filarmonicii de Stat „Transilvania”, dirijat de Cornel Groza, a continuat seria tematică inițiată anul trecut. Moderat cu spirit ludic și firesc de Veronica Moldovan-Macarie, concertul a propus un repertoriu multilingv – de la prelucrările lui Tudor Jarda la binecunoscute piese germane, franceze sau engleze. Culorile vocale – partidele sopran, alt, tenor, bas – și capacitățile lor de a imita clopotele au fost un fir conducător, alături de conținutul versurilor. Rolul coordonator al dirijorului a fost subliniat printr-un joc de „dereglare” făcut de ansamblu, maestrul fiind atenționat spontan, pe bună dreptate, de un copil din sală: „să nu mai pleci!”… Componenta interactivă a fost bine construită, micii spectatori fiind invitați pe scenă să cânte cu coriștii, apoi răsplătiți cu bomboane.
Asemenea programe bine concepute și realizate ar merita să fie sprijinite financiar și itinerate la școli, biblioteci publice sau case de cultură, în anii următori, pentru o educație estetică susținută în timp și desfășurată pe tot cuprinsul țării!