Camerata Regala, ansamblu aflat sub Inaltul Patronaj al Alteţei Sale Regale Principele Radu al Romaniei, ne-a dat intalnire pe 9 martie pe scena Ateneului Roman, pentru a ne prezenta unul dintre concertele din cadrul Stagiunii Regale.
Programul s-a conturat intr-o maniera atragatoare pentru public, caruia i s-a propus o calatorie muzicala in timp, incepand cu barocul si avand ca destinatie finala epoca romantica. Astfel, prima lucrare prezentata a fost Concertul pentru patru piane si orchestra, in la minor, de Johann Sebastian Bach, o adaptare dupa Concertul pentru patru viori si orchestra, in si minor, de Antonio Vivaldi. Nu numai ca lucrarile pentru mai multe piane reprezinta, in general, o raritate pentru viata muzicala romaneasca ci, in cazul de fata, concertul a fost pus in scena de patru artisti foarte tineri. Cu varste cuprinse intre 14 si 16 ani, Izabela Voropciuc, Gerard Rusu, Egizia Soare si Yosua Stan sunt elevi in cadrul Fundatiei Resonnance, aflati in plin proces de formare, care pasesc cu entuziasm spre ceea ce poate ca va insemna in viitor o cariera pianistica in deplinatatea sa.
Clasicismul vienez si-a facut simtita prezenta prin intermediul Concertului pentru doua piane si orchestra, in mi bemol major, de Wolfgang Amadeus Mozart. In ipostaza solistica s-au aflat pianistele Lavinia Dragos, totodata si director al filialei Resonnance din Romania, si interpreta de origine spaniola, Pilar Guarné.
Cea mai asteptata prezenta a serii, pianista Elizabeth Sombart este cea care, in partea a doua a concertului, ne-a insotit in era romantica, gratie sonoritatilor creionate de Concertul pentru pian si orchestra nr. 2 de Frédéric Chopin. Elizabeth Sombart este Fondator si Director al Fundatiei Resonnance si intretine relatii de stransa prietenie muzicala cu spatiul romanesc.
Inca din momentul selecţiei programului, succesul evenimentului a fost, in mare parte, asigurat. Caracterizate de diversitate, frumuseţe melodica şi coerenţa, totodata, opusurile alese au reuşit sa incante melomanii prezenţi la concert:
“Mi-a facut mare placere ca s-a facut un astfel de concert, cu astfel de muzica, cu o astfel de orchestra, cu tineri si ca sunt sprijiniti. Programul e frumos, este lume multa, bucuroasa…” (spectatoare)
“Foarte mult mi-a placut… De aceea am venit si de aceea vin, pentru ca imi place. Este un eveniment extraordinar.” (spectatoare)
Cele trei lucrari au fost conduse de la pupitrul dirijoral de Pierre Vallet, discipol, asemenea lui Elizabeth Sombart, al maestrului Sergiu Celibidache. Impresiile dirijorului legate de aceasta prima colaborare cu muzicienii din Camerata Regala s-au conturat dupa cum urmeaza:
“A fost fantastic! Este vorba, in primul rand, despre o iubire exceptionala pentru muzica. Nu a intervenit rutina pentru ei, sunt foarte atenti la detalii. Cat despre concertmaestru, Radu Chisu, acesta este incredibil. El lucreaza la detalii, ma sustine, am ascultat tot ce a avut de spus, am discutat; este foarte atent. Se simte ca muzica aici este inca foarte vie dar, mai ales, ca are o reala valoare. Pentru mine, acest lucru este extraordinar. Am remarcat calitatea muzicienilor si a ansamblului; se privesc, ma privesc, comunicam… S-a creat astfel un sentiment de armonie cu adevarat unic.”
Asadar, un program atractiv, o scena aproape neincapatoare, un dirijor multumit si un melanj fericit intre insufletirea artistilor la inceput de drum si profesionalismul muzicienilor de renume international – asa poate fi descris, pe scurt, concertul de miercuri seara.