M-am abtinut prea mult sa scriu despre Bach astfel ca, iata-ma, cedand pasiunii pentru marele German.
Una dintre obsesiile mele de durata este Clavecinul bine temperat.
Aceasta colectie de preludii si fugi m-a insotit in cele mai importante momente ale vietii mele recente astfel ca ii sunt dator.
Continutul este o enciclopedie a conceptelor si a stilurilor muzicale ale Barocului, dar si un stalp al istoriei muzicii. Este foarte actual si astazi pentru orice iubitor de muzica.
Colectia presupune doua seturi a cate douzeci si patru de preludii si fugi, fiecare set trecand prin toate “tonurile si semitonurile”, de la Do la Si, astfel acoperind toate cele 24 de chei majore si minore.
Ca sa intelegeti, prima pereche (Preludiu/Fuga) e in Do Major, a doua in Do minor, apoi Do diez major si asa mai departe pana la ultima pereche in Si minor.
Preludiile prezinta forme melodice specifice Barocului, compuse in stil liber. Fugile sunt compuse pe doua, trei, patru si cinci voci. Majoritatea, insa, sunt pe trei si patru voci.
Contrapunctul din fugi prezinta caracteristicile definitive ale genului, dezvoltate la perfectiune de Bach.
Foarte multi muzicieni au interpretat capodopera lui Bach, printre cei mai cunoscuti fiind Mozart si Beethoven. Mozart chiar a transpus cateva dintre fugi pentru ansamblu de coarde.
Astazi, avem la indemana foarte multe inregistrari ale marilor pianisti contemporani si nu numai.
Am sa fac aici cateva recomandari care sper sa va prinda bine.
Sviatoslav Richter – RCA
Setul meu preferat. Richter combina aici claritatea polifoniei bachiene cu o sensibilitate si intelegere a structurii formidabile. Interpretarea este cumva romantica, dar tocmai asta da o nota personala colectiei si iti permite sa te identifici cu muzica.
https://www.youtube.com/watch?v=7lqS6DwwRWA
Angela Hewitt – Hyperion
Pianista Canadiana canta cu o eleganta iesita din comun. Notabila este folosirea redusa a pedalei de sustinere si legato-ul specific interpretarilor ei de Bach.
Interpretarea este foarte calculata, nu se aventureaza in “showmanship” dar introduce pe ici, pe colo cate un rubato care ne aminteste de Chopin, nu de Bach. Foarte riguros executat dar in acelasi timp bland, poetic.
Glenn Gould – Sony
Interpretarile lui GG nu au nevoie de prea multe prezentari. Inregistrarile lui sunt bine infipte in istorie iar stilul lui foarte clar si jucaus are multi fani.
Interpretarea CBT (Clavecinul bine temperat) nu difera de stilul lui bine-cunoscut: mult staccato si alegeri de tempo neobisnuite.
Auditie obligatorie.
Pian:
Clavecin:
Pierre Hantai – Mirare
Aici vorbim despre o interpretare pe clavecin.
Coerent, evidentiaza foarte bine dinamica muzicii. Sunet placut al clavecinului.
https://www.youtube.com/watch?v=ryWlurdlYiI
Recunosc ca prefer CBT cantat pe pian dar stim ca Bach l-a compus pentru clavecin.
Nu vom sti niciodata cum ar fi reactionat Bach daca ar fi auzit un pian cantand… eu sper ca i-ar fi placut.
Sa va bucurati!