Revista britanica Gramophone a realizat in ultimii ani mai multe topuri ce au in prim-plan muzica clasica. Unul dintre cele mai interesante propune o selectie, bineinteles, cu o pronunatata nuanta subiectiva celor mai frumoase zece momente, secvente cinematografice insotite de muzica clasica.
Topul propus este urmatorul:
- Brief Encounter (Scurta intalnire), 1945 – purtand semnatura regizorala a lui David Lean, pelicula cinematografica britanica este insotita pe tot parcursul desfasurarii actiunii de muzica lui Serghei Rahmaninov si in special de acordurile Concertului nr. 2 pentru pian si orchestra.
- Ranging Bull (Taurul furios), 1980 – regizat de Martin Scorsese si avandu-l ca protagonist pe Robert de Niro, filmul, care evoca povestea pugilistului american Jake Lamotta, isi ridica cortina (genericul de inceput) intr-o atmosfera calma, pasnica subliniata prin citarea Intermezzo-ului din opera Cavalleria Rusticana de Pio Mascagni
- 2001 – A Space Odyssey, 1968 – titlu de referinta al genului S. F., filmul lui Stanley Kubrik debuteaza cu un moment introductiv dominat de sonoritatile inceputului poemului simfonic Asa grait-a Zarathustra de R. Strauss interpretat de Filarmonica din Viena cu Herbert von Karajan la pupitru. Devenit emblematic pentru ideea de film S. F. acest moment este insotit pe parcursul filmuui si alte cateva in care apar ca ilustratie muzicala valsul Dunarea albastra de J. Strauss – fiul sau lucrarile Recviem si Lux Aeterna de G. Ligeti.
- Manhattan, 1979 – avand amprenta unica a geniului regizoral al lui Woody Allen, pelicula debuteaza cu un montaj de imagini din celebrul cartier newyorkez Manhattan insotite intr-o inspirata imbinare de sunet si imagine de acordurile faimoasei Rhapsody in Blue de G. Gerhwin
- Platoon, 1986 – regizat de Oliver Stone, filmul are ca moment emblematic secventa in care unul dintre protagonisti, Elias, soldat american este ucis de militarii vietnamezi dupa ce colegii de pluton il abandoneaza in lupta; toata aceasta desfasurare este insotita de acorduril triste ale Adagio-ului pentru orchestra de coarde de S. Barber.
- The Shawshank Redemption (Inchisoare ingerilor), 1994 – realizat in regia lui Frank Darabont, filmul este celebru si pentru secventa in care detinutul Andy Dufresne (Tim Robbins) aflat in biroul comandantului inchisorii alege din colectia de discuri a acestuia pe cel cu opera Nunta lui Figaro de W. A. Mozart si difuzeaza la radio-ul inchisorii, ca act de revolta, Duetul scrisorii.
- The Shining (Stralucirea), 1980 – a doua pelicula regizata de Stanley Kubrik prezenta in acest top apartine genului horror si constituie o noua limita atinsa in acest tip de filme; atmosfera stranie, uneori chiar infricosatoare, este de multe ori subliniata de prezenta pe coloana sonora a mai multor fragmente din lucrarea Muzica pentru coarde, celesta si percutie de B. Bartok si, din nou, de o partitura a lui G. Ligeti, Lontano.
- Apocalypse Now (Apocalipsa acum), 1979 – viziune dramatica a lui Francis Ford Coppola asupra Razboiului din Vietnam, filmul are printre cele mai reprezentative momente, secventa atacului unui grup de elicoptere americane asupra unui sat vietnamez; acesta se desfasoara pe fundalul sonor asigurat de inceputul actului al III-lea din Walkyria de R. Wagner
- Amadeus, 1984 – regizorul Milos Forman a realizat una dintre cele mai celebre pelicule cinematografice de tip biografic dedicate unui compozitor de muzica clasica: Wolfgang Amadeus Mozart; in acest scop, filmul este presarat din plin cu lucrari sau momente din lucrari compuse de geniul din Salzburg, de la opusuri camerale la partituri vocal-simfonice (inclusiv Recviemul)
- Death in Venice (Moarte la Venetia), 1971 – capodopera a regizorului italian Luchino Visconti , Moarte la Venetia drept linie muzicala tematica, cunoscutul Adagietto din Simfonia a V-a de G. Mahler ce insoteste actiunea filmului in toate momentele sale importante.