Carmen Carneci – HESPERIDE for Cello and Piano, in interpretarea violoncelistului DAN CAVASSI si a pianistului MIHAI MURARIU (prima auditie, inregistrare din concertul ansamblului devotioModerna din cadrul festivalului MERIDIAN).
Hesperide are ca punct de plecare (aproape pierdut, de altfel, in procesul de recompozitie) unul din cele „Doua cantece pentru mezzosoprana si pian pe versuri de Magdalena Ghica” (compuse de mine in 1984/85) si propune in mod consecvent o forma de cantilena: aici secventa de introducere capata putere emergenta si revine pe parcursul piesei, modeland re-lansarea traseului melodic propriu-zis; acesta se articuleaza prin secvente construite pe cele doua terte mici invecinate cromatic (sol – si bemol / sol diez – si), dar si prin desenele ascendente sau decendente ale liniilor melodice (acolo unde sunt lasate sa se amplifice in algoritm liber-atonal), desene repartizate ambelor instrumente, aflate adesea in relatie de intentionata desincronizare (scame de ecouri).
Gasim in HESPERIDE mai multe ingrediente componistice care pot trimite la zona legendarelor nimfe: un filon al curgerii (apei, Hesperia…), o rezonanta de nostalgie ce defineste un loc aparte in lumea simbolurilor (gradina cu pomul ce face fructe de aur…), o pendulare intre cursivitate melodica si trunchiere la nivel de celula (sugerand intamplarile ce abunda in epicul mitologic), ca si sensul gratiosului regasit in formulele ornamentale, ce rezoneaza stilistic cu cele doua instrumente strans mariate in Baroc, dar si in volutele discrete sau teatrale ale dinamicii.
Carmen M. Carneci,11 noiembrie 2014