„Mezzopiano stories” by Cosmina Cornea; Sunt povesti de ascultat cu o sensibilitate rafinata. Povesti...

Ord. dupa
(Cosmina Cornea)

Inspirat de “tabloul” parizienilor care patinau in iarna lui 1...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

In “Dictionnaire de litterature japonaise” (Paris, Editions PU...

(Cosmina Cornea)

“Haydn reprezinta modelul clasic al povestitorului muzical. El are a...

(Cosmina Cornea)

Cu  o voce ferma, extinsa, agila, nativ timbrata special pentru g...

(Cosmina Cornea)

Prezentata publicului  candva – cel mai probabil – in prima parte...

(Cosmina Cornea)

Prima lucrare pe care Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) o ...

(Cosmina Cornea)

BBC Classical Music si BBC Drama au produs in 2003 filmul “Eroic...

(Cosmina Cornea)

“Lucid mysteries”/ “mysteres limpides” aude filosoful francez ...

(Cosmina Cornea)

In  1998 Ry Cooder, un bun prieten al lui Wim Wenders (foto), ii reun...

(Cosmina Cornea)

"Toate filmele mele sunt despre dragoste." (Nikita Mihalkov) In...

(Cosmina Cornea)

"… Chopin tusea intr-un fel ingrijorator si se temea de scandalul un...

(Cosmina Cornea)

Vreme indelungata, "Wiegenlied"-ul K. 350 (in catalogul Kochel-Verzeic...

(Cosmina Cornea)

“I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy ...

(Cosmina Cornea)

Sunt 12 spectacole de opera cu titlul “Turandot”, cel mai cuno...

(Cosmina Cornea)

Bandurria este un instrument muzical asemanator unei mandoline, unei c...

(Cosmina Cornea)

The Guardian, mai 2016: “a devastatingly effective way with a melody...

(Cosmina Cornea)

Inspirat din lucrarea lui E. Titon du Tillet, romanul lui Pascal Quign...

(Cosmina Cornea)

Robert Doisneau (1912-1994) este unul dintre cei mai iubiti fotogr...

(Cosmina Cornea)

In splendidul roman tragicomic al lui Ann Patchett se intalnesc promis...

(Cosmina Cornea)

Muzica eliberata de text. Melodia care se sustrage cuvintelor. Limbaj ...

(Cosmina Cornea)

Heinrich Kreissle von Hellborn (in cartea “Viata lui Franz Schub...

1 comentarii
(Cosmina Cornea)

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BW...

(Cosmina Cornea)

“They said: You have a blue guitar,/You do not play things as th...

(Cosmina Cornea)

“Lead, follow or get out of the way!” era dictonul pe care se baza...

(Cosmina Cornea)

Presa locala din Havana anului 1809 vorbea in termeni duri despre ...

Afiseaza
comentarii

Johann Sebastian Bach

Johann Sebastian Bach – Suita Orchestrala nr. 3* in Re major (BWV 1068), partea a doua, Arie (doar) pentru coarde si basso continuo, cunoscuta sub numele “Arie pe coarda Sol” – datorita notatiei „auf der G-Saite” (on the G string) de pe o partitura transcrisa in 1871 de violonistul August Wilhem (dupa mai mult de un secol de la data compunerii sale de catre Bach – ca o dedicatie pentru elevul sau, Printul Leopold de Anhalt-Kothen, in Leipzig).

Suita originala, cu o uvertura in stil francez – en vogue in acea vreme – este scrisa pentru trei trompete, un timpan, doua oboaie si coarde (doua parti pentru vioara si una pentru viola). In plus, nelipsitul baroc basso continuo.

In aranjamentul lui August Wilhelm se pastreaza doar o vioara si un pian care o acompaniaza. Transpusa cu o octava mai jos, aria poate fi cantata la vioara pe o singura coarda (coarda Sol – cu aerul sau de o gravitate ireversibila!). Wilhelm are meritul de a fi readus in lumina una dintre preferintele inovative ale lui Bach – aceea de a transforma instrumentele cu coarde in solisti-vedeta ale orchestrei (orchestra, in formele care au prefigurat-o la inceput de secol al optsprezecelea).

“Aria” nu este un dans francez, cu toate ca aceasta face parte dintr-o suita (colectie de piese) inspirata din dansuri. La fel ca in partile lente din Concertele Brandenburgice, Bach transfera lirismul in intregime in “aria” instrumentelor cu coarde. Aceasta parte a doua din Suita nr. 3 pentru orchestra este o arie in stil britanic. Bass-ul continuo (atunci orga/harmonium-ul, in zilele noastre pianul – staccato&pianissimo sau chitara, chiar vioara, viola – con surdino) ii asigura ariei fluiditatea unui perpetuum mobile.

Ascultata imediat dupa grandioasa uvertura a Suitei (nr. 3) sau in interpretari care o desprind din ansamblul lucrarii, „Aria doar pentru coarde” este poate cea mai suava melodie din muzica baroca. Nefiind aproape de scriitura sofisticata a altor compozitii semnate de Johann Sebastian Bach, aceasta creatie primeste/ofera in oricare interpretare o luminozitate aproape inegalabila. Pentru cei care nu (!) il iubesc inca pe Johann Sebastian Bach si pentru toate zilele in care Soarele nu straluceste indeajuns de senin: “Bach is the very essence of music!” (Pablo Casals, “Joys and Sorrows: Reflections by Pablo Casals as Told to Albert E. Kahn”… iar Pablo Casals a trait revelatia profunda a vietii sale la varsta de 13 ani, descoperind intr-un anticariat din Barcelona partituri zdrentuite ale – pe atunci necunoscutelor de catre public– „Suite pentru violoncel solo”, de Johann Sebastian Bach…)

Violonistul David Garrett, impreuna cu Neue Philarmonie Orchestra (Frankfurt); dirijor: F.van der Heijden, la Mannheim, 2009:

Violoncelistul Misha Quint, acompaniat la pian de Svetlana Gorokovich, la Duquesne University, 2007:
https://www.youtube.com/watch?v=v6MKOY9x_ds

(*este a treia dintr-o serie de patru suite pentru orchestra)


Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close