Teologia practica se refera la disciplinele practice ale vietii religioase, cele prin intermediul carora se...

Ord. dupa

Nascut la 29 oct. 1941, in Smeeni, jud. Buzau, Parintele Alexandru Sta...

Ciprian Ioan Streza este un profesor de Teologie ortodoxa, specializat...

1 comentarii

Constantin Necula este un preot ortodox si profesor la Facultatea de T...

Nicolae Dura este un cunscut cleric ortodox si profesor de Teologie, s...

2 comentarii

Nicu Moldoveanu s-a nascut la data de 10 noiembrie 1940 si este preot ...

Teofil Tia este un cunoscut teolog ortodox, profesor universitar la Fa...

2 comentarii

Vasile Gordon este un reputat preot ortodox, profesor de Teologie, spe...

Vasile Grajdian este un cunoscut preot, profesor de Telogie, dar si mu...

Viorel Sava s-a nascut la data de 25 august 1963 in comuna Grajduri di...

Afiseaza
comentarii

Nicolae Dura este un cunscut cleric ortodox si profesor de Teologie, specializat in Drept canonic, care are o bogata cariera didactica, academica, pastoral-misionara, dar si administrativ-bisericeasca.

Parintele Nicolae Dura s-a nascut in anul 1945 (9 august), in municipiul Ramnicu Valcea. Dupa studiile primare, gimnaziale si liceale, Parintele Dura a absolvit Institutul Teologic Universitar de Grad din Bucuresti (1969), sub indrumarea profesorului Alexandru Elian, specialist in Bizantinologie. Ulterior, Parintele Nicolae Dura a studiat Dreptul canonic cu profesorul Liviu Stan (1969-1971), pentru ca intre 1971-1974 sa urmeze cursurile Facultatii de Drept din Addis Abeba (Etiopia).

De asemenea, in 1981 a urmat cursurile doctorale de Drept canonic la Institutul Teologic Universitar din Bucuresti, pentru ca in 1997 sa devina Utriusque Juris Doctor in Drept Civil si Canonic, la Universitatea Pontificala din Toulouse (Franta).

Intre 1990-2000 Parintele Nicolae Dura a urmat mai multe stagii de pregatire stiintifica in diferite centre universitare din Europa, precum: Facultatea de Filosofie si Facultatea de Limbi Clasice (Sorbona, Franta), Facultatea de Drept a Universitatii Paris II si Paris XI, Facultatea de Drept Canonic a Universitatii de Catolice din Paris, Facultatea de Drept a Universitatii Aristotel din Salonic etc.

In anul 2002  Parintele Nicolae Dura a devenit Doctor Honoris Causa al Universitatii de Stiinte Umaniste din Ostrog (Ucraina).

Pe langa acestea, Parintele Nicolae Dura a desfasurat si o intensa activitate de cercetare stiintifica, materializata printr-o serie consistenta de lucrari, dintre care amintim selectiv:

  • Preocuparile canonice ale mitropolitului Veniamin Costachi, in MMS, an. XLVII, 1971, nr. 7-8, p. 471-493 si an.XLVIII,1972, nr. 1-2, p.49-66;
  • Sinodosul canonic etiopian, in ST, an.  XXVI, nr. 9-10, 1974, p. 725-738;
  • Nomocanontil etiopian “Fetha Negast” in Iumina cercetarilor istoricilor si canonistilor etiopieni si europeni, in ST, an.  XXVIII, 1975, nr. 1-2, p. 96-108;
  • Receptarea canoanelor in Biserica etiopiana, in ST, an.  XXVII, 1975, nr. 3-4, p. 277-289;
  • versiunea etiopiana, in ST, an.  XXVII, 1975, nr. 5-6. p. 436-451;
  • Originile Nomocanonului “Fetha Negast”. ldentificarea “canoanelor imparatilor”, in ST, an.  XXVIII, 1976, nr. 1-2, p. 162-175;
  • Anaforele Bisericii Etiopiene. Procesul aparitiei si dezvoltarii lor, in ST, an. XXVIII,1976, nr. 7-10, p. 589-599;
  • Aspecte ale propovaduirii Evangheliei in Biserica Etiopiana, in ST, an.  XXX, 1978, nr. 1-2, p. 81-91,
  • Studiu istorico-canonic si liturgic, in ST, an.  XXIX, 1977, nr. 9-10, p. 636-659;
  • Dispozitii si norme canonice privind administrarea Sfintei Taine a Botezului, in “Ortodoxia”, an.  XXXI, 1979, nr. 3-4, p. 593-612;
  • Randuieli si norme canonice privind administrarea Sfintei Euharistii, in GB, an.  XXXVIII, 1979, nr. 7-8, p. 791-804;
  • Invatarea dreptei credinte dupa canoanele Bisericii Ortodoxe. in BOR, an.  XCVIII, 1980, nr. 5-6, p. 663-670;
  • Biserica Alexandriei si activitatea canonico-pastorala a ierarhilor ei pana la Sinodul de la Calcedon (451), in ST, an.  XXXII I, 198 1, nr.  1-2, p. 5-25;
  • Dispozitii si norme canonice privind savarsirea Sfintei Liturghii, in „Ortodoxia”, an.  XXXIII, 1981, nr. 1, p. 73-94;
  • Dispozitii si norme canonice privind cinstirea duminicii, in „Ortodoxia”, an.  XXXIII, 1981, p. 210-223;
  • Dispozitii si norme canonice privind administrarea Sfantului si Marelui Mir. Sfintirea Sfantului si Marelui Mir pe teritoriul tarii noastre, expresie elocventa a autocefaliei  Bisericii Ortodoxe Romane de-a lungul secolelor, in MMS, an.  LVII, 1981, nr. 1-3, p. 39-57;
  • Canoanele Sinodului II ecumenic si obligativitatea marturisirii si pastrarii neschimbate a credintei niceo-constantinopolitane, in “Ortodoxia”, an.  XXXIII, 1981, nr. 3, p. 442-459;
  • Legislatia canonica a Sinodului al II-lea ecumenic si importanta ei pentru organizarea si disciplina Bisericii, in GB, an.  XL, 1981, nr. 68, p. 630-671;
  • Teologia icoanelor in lumina traditiei dogmatice si canonice ortodoxe, in “ Ortodoxia”, an.  XXXIV, 1982, nr. 1, p. 55-83;
  • Crucea in lumina traditiei dogmatice, canonice si liturgice a Bisericii Ortodoxe Rasaritene, in ,Ortodoxia”, an.  XXXIV, 1982, nr. 2, p. 299-328;
  • Biserica crestina in primele patru secole. Organizarea si bazele ei canonice, in “Ortodoxia”, an.  XXXIV, 1992, nr. 3, p. 451-469,
  • Biserica copta in lumina marturiilor traditiei istorico-aghiografice, in ST, an.  XXXIV, 1982, nr. 3-4, p. 200-219;
  • Cele mai vechi izvoare scrise ale Dreptului bisericesc etiopian, in BOR, an. C, 1982, nr. 5-6, p. 572-586;
  • Iisus Hristos viata lumii.  Importanta traditiei Bisericii Ortodoxe pentru cunoasterea, marturisirea si adeverirea Cuvantului vietii, in “Ortodoxia” an. XXXV, 1983, nr. 2, p. 266-285;
  • Pravila rugaciunii in lumina traditiei liturgice si canonice a Bisericii Ortodoxe, in “Ortodoxia”, an.  XXXV, 1983, nr. 3, p. 431-458,
  • Taina Sfintei Marturisiri in Iumina dispozitiunilor si normelor canonice ale Bisercii Ortodoxe, in MMS, an.  LIX, 1983, nr. 4-6, p. 248-270;
  • Hiliasmul doctrina ereziarha, in “Ortodoxia”, an.  XXXVI, nr. 1, 1994, p. 72-94;
  • Marturii ale traditiei ortodoxe biblice si patristice despre rugaciune, in MMS, an.  LX, 1984, nr. 1-3, p. 81-103;
  • Preocupari canonice ale ierarhilor romani in sec. XVII-XI, in lumina Pravilioarelor, in BOR, an.  CII, 1984, nr. 3-4, p. 217-232;
  • Hristologia in lumina traditiei canonice a Bisericii Ortodoxe, in ST, an.  XXXVI, 1984, nr. 7-8, p. 493-514,
  • Consideratii asupra dialogurilor teologice ale Bisericii Ortodoxe cu Bisericile Romano Catolica, Anglicana, Vechi Catolica, Orientala (Necalcedoniana) si Luterana, in “Ortodoxia”, an. XXXVII, 1985, nr. 3, p. 390- 449;
  • Relatiile canonice ale Bisericii romanesti nord-dunarene cu scaunele episcopale din sudul Dunarii, in MB, an. XXXVI, 1986, nr. 2, p. 39-48;
  • Patriarhia ecumenica si autocefalia Bisericii noastre de-a lungul secolelor, in ST, an. XXXVII, 1986, nr. 3, p. 52-81
  • Forme si stari de manifestare a autocefaliei Bisericii Ortodoxe Romane de-a Iungul secolelor. Marturii istorice si canonoce, in vol.  Centenarul autocefaliei Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1987, p. 279-326;
  • Teologia ortodoxa si teologiile confesionale in ecumenismul contemporan, in “Ortodoxia”, an.  XXXVIII, 1986, nr. 3, p. 61 -88;
  • Teologie si teologii. Teologia ortodoxa si noile talente teologice, in “Ortodoxia”, an.  XXXVIII, 1986, nr. 4, p. 46-77;
  • Data serbarii pastelor in lumina traditiei canonice a Bisericii Ortodoxe, in MMS, an. LXIII, 1997, nr. 4, p. 36-68,
  • Precizari privind unele notiuni ale Dreptului canonic ortodox (depunere, caterisire. excomunicare (afurisire) si anatema) in iumina invataturii  ortodoxe.  Studiu canonic, in “Ortodoxia”, an. XXXIX, 1987, nr. 2, p. 84-135 si nr. 3, p. 105-143;
  • Casatoriile mixte in lumina invataturii si practicii canonice ortodoxe, in “Ortodoxia”, an.  XL, 1988, nr. 1, p. 93-113;
  • Intaistatorul in Biseria Ortodoxa, in ST, an.  XL, 1988, nr. 1, p. 15-50;
  • Intercomuniume sau comuniune sacramentala?  Identitatea eclesiala si unitatea in credinta, in “Ortodoxia”, an.  XL, 1988, nr. 4, p. 15-58.
  • Noi descoperiri privind viata si activitatea episcopului Sofronie Vraceanschi (1739-1813) in patria sa adoptiva – Tara Romaneasca, in BOR, an. CVIII, 1989, nr. 7-10, p. 190-211 (si in Altarul Banatului, an. II (XLI), 1991, nr. 10-12, p. 49-71);
  • Organizarea Bisericii Etiopiene si bazele ei canonice.  Teza de doctorat, in “Ortodoxia”, an.  XLII, 1990, nr. 1, p. 94-135; nr. 3, p. 102-160 si nr. 4, p. 3-112.
  • Articole, note, reportaje despre istoria si viata Bisericii noastre intr-o revista teologica din Addis Abeba (in limba amharica) si in buletinul “ Marturie Ortodoxa” din Olanda, sau in periodicele bisericesti din tara, comunicari la la Congrese Internationale.

  • Remediati :

    Ati gresit poza. In imagine se afla Dura Nicolae, preot la Viena. In descrierea articolului este vorba despre pr. profesorul Nicolae V. Dura, profesor universitar la Universitatea Ovidius din Constanta, membru al Academiei Oamenilor de Stiinta avand 4 titluri de doctor honis causa si 2 titluri de doctor. Remediati eroarea.

    • Catoi Daniel :

      Multumim pentru atentionare! Am remediat eroarea.
      Cele bune,
      Daniel C.

  • Experiența pe acest site va fi îmbunătățită dacă acceptați folosirea de cookie-uri. Mai multe informatii

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close