“Concert dat de doi eroi ai muzicii. Dupa cum aflam dintr-o sursa competenta, eroul pianului – Brahms si regele viorii – Joachim vor da in a doua jumatate a lunii, in Timisoara, un concert pe cale de subscriptie, cu a carui organizare este incredintata Societatea Filarmonica locala.” (“Temesvarer Zeitung”/Ziarul Timisoarei, 3 septembrie 1879)
Insotit de violonistul maghiar Joseph Joachim, Johannes Brahms soseste in 14 septembrie 1879 la Timisoara, primul oras de pe harta turneului sau autumnal din Transilvania. Cei doi artisti aveau sa sustina concerte in sase orase de la noi: Timisoara, Arad (16 septembrie), Sighisoara (17 septembrie), Brasov (19 septembrie), Sibiu (21 septembrie) si Cluj (23 septembrie)! Peste tot au fost primiti fastuos si cu foarte multa caldura, cu toasturi si banchete oferite in onoarea lor, cu articole de presa elogioase, ba chiar si cu tarafuri de lautari, nelipsind, desigur, traditionalul gest de intampinare cu “paine si sare”!
Turneul muzical urmarea promovarea compozitiei “Concert pentru vioara si orchestra in Re major” (Op. 77), o creatie vibranta, pe care Brahms a scris-o in timpul vacantei de vara din 1878, special pentru a fi interpretata de prietenul sau de-o viata, violonistul Joachim. Cei doi au purtat o indelungata corespondenta, avand ca subiect partitura acestui concert, cu un grad extrem de ridicat de dificultate, pe alocuri. Premiera avusese loc, dupa aceea, in Leipzig, pe 1 ianuarie 1879, avandu-l pe Brahms ca dirijor. Referitor la pasajele solicitante pana aproape de limita, muzicologul Hans von Bulow avea sa spuna ca aceste fragmente transformau partitura dintr-un “Concert pentru vioara”, intr-un “Concert contra viorii!”. Amintind de grandoarea “Concertului pentru vioara in Re major – Opus 61” al lui Beethoven, dar si de savoarea ritmurilor unor dansuri traditionale maghiare, acest “Concert” este printre favoritele virtuozilor violonisti de atunci si pana astazi, fiind o bijuterie cu o stralucire unica, foarte bogata.
Din programul concertelor oferite in acest turneu transilvan de Brahms (un detaliu interesant: la Sibiu, pianul calator nu a ajuns la timp, astfel ca Brahms a interpretat pe un pian Bluthner, pus la dispozitie imediat de un anumit domn von Heldenberg ) si Joachim (la vioara) au facut parte, de asemenea, lucrari de Scarlatti, Beethoven, Gluck, Bach, Schumann…La Cluj, celor doua personalitati le-au fost decernate diplome de membri de onoare ai Conservatorului, iar dupa ultimul recital oficialitatile locale le-au oferit o festivitate de ramas bun, in gara Josepfstadt! Concertul din cladirea “Reduta” reunise in ajun o audienta atat de numeroasa, cum doar Franz Liszt mai avusese, cu ani in urma…Acest fapt se datora si anuntului atragator din ziarul “Nachrichtenglocke”…
Curiozitatea lui Brahms pentru “indepartata Transilvanie” a fost trezita de povestirile impresarului vienez, Ignaz Kugel, dar ideea de a intreprinde un turneu in Marele Principat al Transilvaniei pare sa fi fost starnita de insasi sotia lui Joachim, Amalia, care venea de la Sibiu.
Pe Johannes Brahms il leaga de tara noastra si stransa prietenie cu muzicianul Eusebiu Mandicevschi, despre care a vorbit Karl Geiringer in cartea “Johannes Brahms – Briefwechsel mit Eusebiu Mandicevshi”, publicata in 1933, la Viena!
In imagine: cladirea concertului sustinut de Johannes Brahms la Cluj, fostul “Palat Reduta” – in prezent – Muzeul Etnografic al Transilvaniei; initial un salon de baluri (la redoute, fr.=sala de dans), a gazduit apoi concerte – Franz Liszt, J. Brahms, Bela Bartok, George Enescu; in 1897 aici are loc prima proiectie cinematografica din Cluj!
Comentarii (2)
Sincere felicitari pentru acest articol!
Multumesc frumos!